lördag 13 juni 2009

Death Wish 3 - 1985



Death Wish-filmerna börjar bra och seriöst för att med denna ta en riktig vändning till serietidningsvåld, precis som Fredagen den 13:e del 6. Inget fel i det alls men det blir verkligen underhållande och grovt överdrivet när Bronson håller ett gammalt maskingevär i pipan och tömmer ammunitionsband efter ammunitionsband. Allt utan att bränna händerna det minsta!

Men det är samtidigt det som gör denna så underhållande, våldet. Det är överdrivet utav helvete och bodycounten är enorm. Fast det bästa scerna är när Bronson springer sida vid sida med Weekend Video-tuffingen Ed Lauter och mejar ner lowlifes på löpande band. Då kan inte ens jag hejda mig utan då hejar jag för fullt hemma i soffan.

Storyn är simpel. Kersey kommer hem till en gammal vän bara för att finna honom mördad och sig själv i häkte för mord. Skyldiga till det är ett ungdomsgäng som totalt terroriserar alla som bor där och värst är fnissaren. Men han får snart göra bekantskap med Wildey! Och vem Wildey är får ni se filmen för att få reda på själva, men jag kan avslöja att han är en jävel på att springa. Kersey samlar ihop det gamla gardet och snart får lowlifesen veta vem de jävlas med. Kolla bara in scenen när de ska sno hans bilradio, tänk om man kunde handskas med tjyvar så här?

Detta är givetvis en film från Bronsons Cannon-era och han gjorde två till efter denna varav den fjärde var okej och den femte delen i serien rätt usel. De första filmerna är bäst. Men han har sin Cannon-frisyr här och hans mustasch ser faktiskt rätt vissen ut. Här hade det behövts en Bronson i skägg! När denna kom på video så stoppades den direkt av censuren och med alla rätta för det är verkligen en våldsam film. Men inte i dag för det är rätt tidsenligt våld och det ser ut som en serietidning så det går inte att ta på allvar men det höjer bara charmen tycker jag. Det blir roligare på det viset och grabben verkade uppskatta den så nu återstår bara att få honom att inse storheten i Ed Lauter med.

En kul och jäkligt underhållande film men att ta denna på allvar som en bra och seriös film går inte. Det får tvåan stå för det, denna får stå för det överdrivna och roliga i serien. Och det är inte illa bara det!

7 kommentarer:

Daydreamer sa...

jag gillar de två första filmerna skarpt, speciellt två för sina ytterst brutalitet och hårda ton. är kluven till denna, samtidigt som jag uppskattar serietidningsvåldet så retar jag mig på att det är just serietiodningsvåld. jag vill att kersey ska vara svartklädd, glida runt på gatorna och plocka mördare, rånare och våltäktsmän med en socka med växelmynt a la den första filmen och sin pålitliga revolver/pistol men här när han går lös med en kulspruta i slutet.

filmen e underhållande men den är ungefär lika seriös som ett avnitt ur Tom & Jerry

Tobias Thuresson sa...

They shot the giggler! Älskar denna. Stadiga repriser i dvd-spelaren. Måste ge mig på fyran och femman också, ty de har jag ännu inte sett. Frågan är bara vilka versioner. Har för mig att reg1-orna är fullscreen?

Weekend Video sa...

Tobbe T:
De norska reg 2 versionerna ska du ha, anamorfiska och uncut. Samma med trean där. Kolla på cdon, där köpte jag mina.

Daydreamer:
Precis som jag tycker med, det är kul men inte mer.

Mr_v sa...

Har en polare som gillade denna så mycket att han startade ett punkband som hette Death Wish III. Tyvärr blev karriären med det bandet rätt kort, haha. Själv har jag faktiskt inte sett den, men fått mången scen ur den återberättad av ovan nämnde man.

Weekend Video sa...

Det var verkligen en som gillade filmen det hahaha

khenrikm sa...

Min favorit är 2:an för dom heta våldtäktscenerna! (KIDDING!!)
Någon som vet om det finns en fin box med dom första filmerna?

Weekend Video sa...

Just de scenerna är rätt jobbiga faktiskt hahaha Har väldigt svårt för dem i tvåan att se, kidd you not!

Finns annars endast en box med alla fem filmerna i och det är en reg 4:a men väldigt OOP nu. Den första hittar du på cdon medan tvåan är svår att hitta nu. Går för höga pengar på tradden visst med.