fredag 12 juni 2009

The Thing - 1982



Detta är ytterligare en remake av en Howard Hawkes film, The Thing From Another World. Själv har jag aldrig sett den men dagen kommer väl det blir gjort. Men nu handlar det om Carpenter´s magnum opus, The Thing med Kurt Russel i ett stiligt och mycket vildvuxet helskägg, stort plus bara där!

Och ja, ni gissade rätt. Detta är ännu en av alla de ungdomsklassiker som man såg på video. Detta är ännu e av de filmer som hyrdes direkt den var inne, precis som First Blood och Det Grymma Svärdet och Hajen. Jag har ingen aning om hur många gånger jag har sett denna filmen men tillsammans med Hajen och First Blood så är den i absolut i topp i flest gånger. Så pass många gånger att jag somnade i går pga trötthet och när jag vaknade till så visste jag precis vad som hade hänt och på så vis så missade jag inget. Jag älskar denna filmen, inget snack om saken. Så pass mycket att den går inte att betygsätta med annat än att det är ett mästerverk och en odödlig klassiker

En amerikansk forskningsstation i Antarktis får plötsligt norskt oväntat besök som stormar deras station i jakt på en hund. Den ene av norrbaggarna dör när en granat exploderar och den andra skjuts då han skjuter vilt omkring sig i jakten på hundn, vilket jänkarna inte fattar. Just då. Kvällen kommer och hunden placeras med de andra hundarna men står visar den sin rätta sida. Det är nämligen en okänd livsform från yttre rymden som legat i isen i över hundra tusen år och nu har tinat och vill ha en varm plats att gömma sig på. Och den varmaste platsen i all kyla är givetvis din egen kropp.

Detta är en fantastisk skräckfilm som visar hur paranoian sprider sig snabbt när människor tappar kontrollen i slutna miljöer och de inte har kontroll över situationen och varandra. Effekterna är underbara här och förmodligen det bästa jag har sett. Att peka ut någon enskild scen är inte lätt så det enklaste är att se filmen själv. Kurt Russel har gjort några av sina bästa roller för just Carpenter och detta är inget undantag men han är inte den enda skådisen här. Här är det fullt med kända ansikten i alla rollerna men det är det samma, se själv så känner ni igen dem. Musiken som är så lik Carpenter´s egna kompositioner är gjord av Ennio Morricone och det är en fantastisk musik som är klockren till filmen och dess stämning.

Men nu ska jag inte ödsla mer superlativ över denna även om den är värd alla där finns utan i stället så rekommenderar jag att ni ser om den själva för jag kan inte tänka mig att någon missat denna klassiker. Det vore verkligen ett brott att ha gjort det! jag menade aldrig att recensera denna utan bara påminna er om att se den för den är ju så jävla bra med en grym stämning!

Köp den! Se den! Älska den!

9 kommentarer:

Daydreamer sa...

Detta är en av de tidlösa klassikerna, en av John Carpenters bästa, en av Kurt Russells bästa, en av Rob Bottins bästa filmer...

har sett den otaliga gånger och tröttnar aldrig på Ennio Morricones soundtrack, klaustrofobin, hopplösheten med mera...

Detta är en av de fem, nä det ska vara en av de tre bästa monsterfilmerna.

En klassiker som jag älskar och rekommenderar högt!!

khenrikm sa...

Stiligt skägg - check!
Tentakler - check!
Helikoptrar - check!
Bröst - ehrm... njäe...

Tre av fyra är inte fel - denna är [viskar vördnadsfullt] så jävla bra! Sen har jag en sjuk förkärlek för Flykten från NY, men det är ju mitt problem. Snake Plissken häller ju ingen whiskey i en shackdator i den filmen så där tappar den..!

Weekend Video sa...

Daydreamer:
Tillsammans med Hajen världens bästa monsterfilm tycker jag :D

khenkrim:
Har en känsla av att du snart kommer bli glad ;D

mamoulian sa...

Den här är överlägset bästa Carpenter-filmen. Tillhör klart top-5 bland kultskräckisar... Syrran såg denna på Londonresan när jag bara var tvärhanden stor och hon berättade skumma grejor om kopierade hundar, spindelhuven och två ensamma män i världen... Ja-ja, du må tro vad härligt det var att se den första gången, många år senare... Kanske den allra första passivt inhalerade filmskada och bättre i huvet blev jag nog inte heller... ;-)

Weekend Video sa...

Det är en makalös film, fattar egentligen inte att man såg denna som knatte och aldrig blev skrämd av allt gore egentligen hahaha
Det är ju så jävla grymt men man såg det för vad det var. Bra jävla effekter och det passade så otroligt bra in med i filmen. Underbar film! Kan inte vänta tills man vågar visa den för grabben :D

Han är snart 12 ;D

Stefan sa...

Förmodligen Carpenters bästa. Har dock inte sett Attack mot Polisstation 13 sen 80-talet, tyckte den va svinbra då. Remaken som kom häromåret va också rätt schysst. I The Thing-originalet är det ju självaste Zeb Machahan (James Arness) som härjar som monster, riktigt underhållande.
Bra skrivet.

Weekend Video sa...

Tack :D
Kanske dags du ser om Assault On Precinct 13 då? Är verkligen hög tid ;D

Stefan sa...

Jo det borde man nog göra. Mycket man är sugen på att se om. Och se för första gången. Fan, du bränner av så in i helvete med rullar och pallar skriva om dom också, hehe

Weekend Video sa...

Har tid att slå ihjäl, det är därför ;D

Tack för du läser!