måndag 15 juni 2009

Dead Man´s Shoes - 2004



Richard och hans bror Anthony är på väg hem till sin barndoms håla. De stannar till på vägen och tar det lugnt samt minns tillbaka. Richard ger sig in i byn och stannar till vid vissa hus och minns mer. Anthony pratar på hela tiden. Men snart står det klart att detta är mer än en återkomst för att minnas. Det är hämnd i luften och någon/några har en skuld att betala. Dyrt.

Ibland är det filmer som man läser och hör om via bekanta som väcker ens intresse direkt och andra som man får bli påmind om flera gånger, detta är en sådan. Jag har fått höra om den via en bekant och på forumet där jag hänger där den förekommer ofta i positiva ordalag flera gånger så till sist så det blev en beställning via Play för en vettig peng och nu är den sedd och wow!

Jag gillar brittisk film för den har ofta förmågan att överraska samt det är väldigt ofta våldsamt med samt jag gillar deras miljöer. I detta fallet är den en blandning av alla samt en stark historia, inget nytt på något vis, och filmen känns otroligt personlig med på något vis och jag kan inte bli av med den känslan. Musiken är av samma karaktär och den passar så bra in i det hela och gör sitt för att bygga upp stämningen. Samtidigt som handlingen förs framåt så får vi flashbacks som visar vad som skett och har lett till det som vi nu bevittnar.

Och givetvis eftersom detta är England så är det dialekter och det givetvis är en utgåva utan text! Jag hatar det för ibland blir det så otroligt svårt att tyda vad det sägs så det känns som man missar en stor viktig del av handlingen. Men nu är det inget nytt som man ser på så det är inte värre än man gissa sig till det. Men det hade varit så mycket bättre med en textning för det förtar lite av historien nu. Jag vill veta mer nämligen av vad som hänt och sker och vad de säger. Veckans i-landsproblem iofs men lite gnälla måste man ju göra. Man är ju svensk trots allt och vi kan gnälla.

Men annars är detta en jäkligt tung film, våldsam och tung. Inget man skakar av sig och absolut en film som jag i alla fall kommer att återvända till flera gånger. Jag gillade den skarpt och hade jag bara förstått mer så hade jag tyckt ännu mer om den. Jag kan inte rekommendera denna tillräckligt för er som vill se den och den är definitivt värd de 5,5 euro den kostar på Play för det är en fin utgåva fullproppad med extramaterial och allt. Så leta upp denna i rappet och förbered er på en stark upplevelse. Jag låter den första repliken i filmen avsluta:

God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.

9 kommentarer:

Mr_v sa...

Bara sett delar av denna, men fick hejdlöst bra vibbar. Med tanke på hur bra Meadows nästa film, This is england, var så är väl detta ett måste se.
Från det ena till det andra: finns ingen möjlighet att lägga in nån slags sökfunktion bland dina recensioner? Kollade in en rulle jag har för mig att du recenserat igår (Madman), men är inte säker. Började bläddra bland recensionerna, men gav rätt snart upp. Du håller ju ett sådant föredömligt tempo i ditt kollande att det blir massor att hålla koll på, haha. Aja, det var bara en tanke =)

Weekend Video sa...

Hade jag bara vetat hur man gör så hade jag gärna fixat det till dig men tills dess så kommer Madman här, endast för dig ;D :

http://weekend-video.blogspot.com/2009/04/madman-1982.html

Mr_v sa...

Å, man tackar =)

Weekend Video sa...

Det var så lite så ;D

Jay sa...

Det går ju att söka uppe i vänstra hörnet

Mr_v sa...

Ja se på fan, det gjorde det. Sorry för min okunskap... Gött, i vilket fall som helst.

Weekend Video sa...

Fuck. Det visste jag inte om att det gick hahaha
Tack för tipset!

cozzi sa...

Ha, ha :D.

Vems är bloggen?

Mycket sugen på den här filmen men har avstått köp på grund av bristen på textning...

Weekend Video sa...

Det är inte utan att man undrar faktiskt...

Du får spetsa öronen och läppläsa för det är ett fint släpp annars ;D