söndag 7 juni 2009

Enter The Ninja - 1981



Efter att ha lagt 2½ timme på David Finchers Zodiac som är grymt matig så kan det vara skönt att vila hjärnan med lite trams från Golan & Globus. Deras Enter The Ninja är en film som aldrig setts så det var verkligen med öppet sinne och låga förväntningar man satte på den, för det är trots allt Cannon vi pratar om. Men jag blev rejält överraskad då den visade sig vara intressantare och betydligt bättre än vad jag både har hört och misstänkt. Våldet var helt okej, samma med ninja-rafflandet. Vad som inte riktigt håller kommer längre ner.

Valet att välja Franco Nero som den vita ninjan måste bara ha hängt på att ha ett känt namn på affischerna då han inte ens lyfter ett ben i filmen. Han är bara med i de scener där han är utan pyjamas och dialogen gör han inte ens själv heller, han är dubbad utav helvete här. Både fysiskt som dialogvist. Men han fick säkert bra betalt för besväret samt han fick se Filippinerna gratis.
Hans nemesis här, den svarta ninjan spelas av Sho Kusugi som kom att upprepa rollen i uppföljaren Revenge of The Ninja. Kanske inte direkt ordagrant samma person men en ninja än en gång. Susan George är med som föremålet för Neros lustar och hon är fin som alltid. Boven i dramat är en oväntat fjollig Christopher George, vad som är bra är att man slipper se honom rökande sina äckliga gröna cigarrer.

Annars är det rätt hög body count och rätt tilltaget med den röda vätskan. Nero har en rejäl polismustasch och jag kan inte låta bli att undra om den jävlen inte kliar i pyjamasen på honom. Och jag undrar om inte ryktet på gatan är sant. Nämnligen att när den kom på video i Sverige så fick de 50 första som hyrde den ett par ätpinnar och ett valfritt par kinaskor.

Överlag en okej film för vara en Cannon, de är ju inte PM direkt *host*
Vore bara roligt om den kunde komma i en ordentlig utgåva i sitt rätta format för jag har för mig denna ska vara i 2.35:1 widescreen och inte i 4.3.

7 kommentarer:

Mr_v sa...

Huga, sicken klassiker! Bland mig och snorungarna i kvarteret var detta definitivt en favorit under tidigt 80-tal. Mycket snack på skolgården om hur cool den va. Minns jag inte fel förekommer väl bland annat en välrikad kaststjärna i ögat på en kille, något som väckte stor uppmärksamhet i bekantskapskretsen.

Daydreamer sa...

Detta är en av de svagare eller den svagaste av Cannon´s ninja filmer. vilket är lite märkligt för i denna film finns två av mina favoriter (Franco Nero och Sho Kusugi).

Filmen duger som underhållning för stunden men inte mer än så... snacka vet jag Revenge of The Ninja som slår denna film med hästlängder.

Weekend Video sa...

mr_v:
Själv var detta premiären för mig så :D

Kaststjärnor var här gott och säkerligen den du nämnde med, kommer inte ihåg alla direkt för var rätt kass igår :(

Daydreamer:
Revenge är klart bättre och ska se Ninja III: Domination i dag så får se hur den står sig mot dessa "giganter" då ;D

khenrikm sa...

Åh, Ninja III: Domination! Barndomsminnen! Inväntar din recension!

Weekend Video sa...

Kommer förmodligen under kvällen men kan dröja för jag har precis fått säsong 7 på The Shield och det är den sista så den kommer att sträckglos nu! :D

Daydreamer sa...

lizzardking:
Ninja III: Domination är oxå en favorit. Ser fram emot att läsa dina reflektioner.

Mr_v:
Kastsjärnan i ögat, det är säkerligen en scen från Revenge of The Ninja.

Mr_v sa...

Daydreamer: Ja, det kan du nog ha rätt i! Den var också en stekhet vhs-kasett att lägga vantarna på i de unga åren!