torsdag 11 juni 2009

Arkusan Martinsson - 2009



Nu har tiden kommit! Jag har fått mitt första recensionsexemplar på en film utan att jag har behövt köpa eller sno den från nätet! Så håll i hatten så kör vi.

Arkusan Martinsson är en liten dramakomedi om just Arkusan Martinsson. En arbetslös kille som bor hemma hos morsan och fördriver tiden med dagdrömmar, masturbation och udda vänner. Centrumet för deras samlingsplats är ett KRIS-drivet fik med världens skönaste lirare bakom disken, han hatar alla! Där sitter de och fikar och snackar i bästa Kevin Smith-stil och vi får till och med en snabb bild på den kända affären från just Clerks. Och det är just det som det handlar om. Det är en dag i Arkusans liv och där händer det inte så mycket mer förutom de håller på att bli rånade av en kille som fått ett underhåll mer att betala än han har råd med.

Filmen är gjord för den låga kostnaden av 10 stycken DV-band och ett hundkoppel och den är inte bara regisserad, producerad, den är skriven med av en kille vid namn Jimmy Johansson. Skådespelarna i filmen är lokala förmågor och bekanta men de har fått med Lloyd Kaufman från Troma i en liten roll, så liten så jag missade honom faktiskt. Men det kan vara till det bättre med för då fokuseras det mer på filmen än folk ser den för de vill se Lloyd. Haha! Jag missade inte alls honom för det var bara hans röst som var med i filmen som narrator på katt-porrfilmen. Men vad den handlar om får ni själva ta reda på.

Om vi ska "såga" lite så är det det att filmen hade gärna fått vara 10 minuter kortare då vissa scener dras ut för länge samt att Patrik Lindström som spelar Arkusan är rätt tråkig och monoton i sitt berättande. Visst funkar det med personen i filmen att han är monoton för det är ett tråkigt liv han har men det blir för mycket när det är precis samma i berättandet med. Hade han varit lite mer "levande" där så hade det blivit roligare, kanske borde han ha drivit lite med sig själv i den formen bara för att bryta lite i mönstret? Lite snabbare tempo och kortare scener samt en brytning av det monotona hos huvudkaraktären hade piffat upp filmen tycker jag. Att Kevin Smith är en inspiration är rätt självklart här då dialogen gärna vill vara i den stilen och det ska diskuteras om totalt triviala saker och onani. Inget fel i det alls men det brister när personerna inte riktigt räcker ända fram för ändamålet och de inte direkt klarar av att få det att låta naturligt. Men nu är det amatörer och de gör helt okej i från sig och jag har sett avsevärt värre aktörer än dessa.

Nu när vi sågat så får vi hylla med, rätt ska vara rätt. Bäst utan tvekan killen som styr fiket med järnhand och skäller ut precis alla. Han bjöd på många skratt, faktiskt räckte det att jag såg honom så skrattade jag. De två sleazarna var kul med, speciellt när de kastade frallor på Björn Afzeliuz-kopian när han sjöng sin hyllning till sin döda mor, skitskoj scen det. Scenen med killen som ska råna var rätt kul med för han påminde mig om Master P. Men liraren som såg ut att vara den yngre brodern i Orange County Choppers var en höjdare. Speciellt när han sjöng Vanilla Ice och Europe. Han borde fått vara med mer, kanske haft honom i leaden så kanske det blivit en helt annan ton och charm i filmen? Eller varför inte en dag i livet hos kafédrivaren?

Men det som stör mig mest är att ekonomin inte räckte till att få med Sveriges kanske främsta porrskådis, efter Göran Vänster, Samson Biceps i filmen. Smaka på det namnet! Tanken var att han skulle varit med som bodybuilder med tanke på karaktären Ronkas dröm om han vann en miljon. Men hans gage var för högt men med tanke på han gjort karaktärer där han kallas för Rune Ribba så kunde han gott ställt upp gratis tycker jag, kan inte bli värre än det namnet ju att leva med! Filmen är inspelad på plats i Jönköping och Huskvarna men även korta glimtar från Göteborg, New York och New Jersey får vi med.

Överlag en helt okej liten indie-film gjord med blygsam budget med godkända skådisar, även om vissa var bättre än andra. Men jag ser fram emot fler filmer av Jimmy för detta är nog bara början och nästa film blir nog ännu bättre.

2 kommentarer:

Plox sa...

Ah då får man gratulera till första recensionsexet =)

Hur bär folk sig åt för att få sådana förresten? Nyfiken.

Weekend Video sa...

Tackar för det :D

Att få detta var inte särskilt svårt utan kontakta Jimmy direkt här: superlinopuro@hotmail.com och skriv om din blogg och länka till den så skickar han säkert ett ex till dig med. Mycket trevlig kille att ha och göra med så jag hoppas han gör fler filmer :D