fredag 19 juni 2009

Wild Things - 1998



John McNaugthon är mest känd från Henry: Portrait Of A Serial killer, en rätt överskattad film enligt mig. Det bästa med den är Michael Rooker. Men nog om den nu och över till McNaugthons bästa film i stället nämligen denna.

Matt Dillon är en syo-konsulent med fitta på hjärnan och tar den överallt han kommer åt men lika snabbt som han kommer så han blir anklagad för våldtäkt av två elever, Denise Richards och Neve Campbell. Han hamnar i finkan där hans advokat, Bill Murray, hjälper till. Theresa Russell är morsa till Denise Richards och Robert Wagner hennes advokat och de ger sig fan på att sätta dit honom. Kevin Bacon är snuten som deltager i jakten på sätta dit Dillon och endast Bacons partner, Daphne Rubin-Vega, tror på Dillons oskuld. Men allt är inte riktigt vad det ser ut att vara i träsket.

Nu är detta unrated versionen jag sett och det skiljer sig 8 minuter här och en hel del naket samt en annat slut och fler scener både i filmen som i eftertexterna. Man får en helt annan bild av allt. Givetvis blir det fler scener mellan Richards och Campbell med, nakna då så klart. I vanliga fall är jag inte så värst förtjust i erotiska thrillers med denna är absolut i toppklass, till och med så Basic Instinct får på öronen här. Och i just den annars rätt mediokra genren så sticker denna ut bra för den är verkligen vass med ett skarpt manus och story. Dillon är som vanligt, Bacon är intensiv som snut, Murray är sitt vanliga roliga och bohemiska jag, Russell visar en del hud och innehar en rätt fin rumpa som jag hade sett mer av och det är rätt skönt att se Wagner i annat än i tv-serier och Austin Powers-filmer. Neve Campbell som mer eller mindre försvann efter Scream 3, vilket jag med hade gjort, är bra här. Jag har aldrig gillat henne annars men här funkar hon fint. Richards är väl snäppet över sitt vanliga prestations-jag och det är behövligt för hon är rätt dryg annars.

Jag kan se denna hur många gånger som helst för det är en bra film och sådana ska man kunna se flera gånger och denna lyckas hålla intresset vid liv varje gång. Och till skillnad från de flesta thrillers så är denna inte lika lätt att klura ut faktiskt. De extra 8 minuterna var väl värda sina pengar så nu kan man kasta ut den vanliga versionen. Vad som sticker ut mest annars är George S. Clintons soundtrack till filmen för det verkar vara väldigt inspirerat av Morphine. Vilka själva dyker upp med en låt i filmen och en andra i eftertexterna och det är såklart extra poäng på det och ytterligare ett tecken på extas från min sida.

En mycket bra film som rekommenderas det varmaste och då givetvis i unrated versionen då!

5 kommentarer:

khenrikm sa...

"...en syo-konsulent med fitta på hjärnan" :D Finns det någon annan sort?

Weekend Video sa...

Skolpsykologerna i högstadiet i såfall, de är nog fan snäppet värre ;D

mamoulian sa...

Har väl tyvärr bara sett denna "rated" för den såg jag på bio för många år sen och sen på teve ... Men den är riktigt bra, inte en död stund och spännande och erotisk utan att bli löjlig eller kladdig. Skådisarna är ju toppen allihop och twisten på slutet duger ju i sin lagom originella form ;-) Ännu en kultfavorit ur de Lizzardianska Vaulten :-D

Weekend Video sa...

Roligt att höra :D

Daydreamer sa...

En gammal favorit med den undersköna Denise Richards, hon och hennes vännina får gärna koma över o tvätta min bil (om jag nu hade haft ngn) =)

Filmen var höga poäng på alal punkter, regi, foto, musik, stabila skådespelare, manus med mera.

Rekommenderas!!