måndag 1 juni 2009

Takeshi´s - 2005



Jag älskar Takeshi Kitanos filmer och han är en av mina favoritregissörer. Denna har han inte bara regisserat, redigerat, skrivit, han spelar även båda huvudrollerna med. Prata om flitig kille!
Storyn här är för en gångs skull avancerad för denna bloggen och jag vet inte om jag vågar ge mig in på den faktiskt men vi kan göra ett försök.

Kitano spelar både stjärnan Beat Takeshi som varierar sina dagar med mahjongspelande samt skådespelande och han spelar snabbköpskassören Mr. Kitano som drömmer om att få provspela i en film och han är en stor fan av just Beat Takeshi. En dag får han en autograf samt kommer över en massa vapen och nu börjar det gå verkligen snett. Inte nog med att han hånas av sin granne och dennes flickvän varje dag, han får plötsligt även en mystisk kvinna på halsen som dyker upp i de mest udda situationer. Och nu börjar det verkligen slå runt!

Detta är verkligen en surrealistisk film som pendlar mellan komedi, drama, thriller, action och bara ren galenskap. Taxifärden är ett utmärkt exempel på just galenskapen i filmen. Vi får även olika tolkningar på Kitanos tidigare filmer som alla kända ansikten från hans andra filmer med. De karaktäristiska scenerna där de bara står stilla och glor allvarligt in i kameran är givetvis med och de är alltid lika bra. Precis som alla Yakuza-gangsters och deras skottlossningar så är de också med. Men allt är inte bara pang-pang och gloende in i kameran, vi bjuds även mitt i allt på steppdans samt Grovarbetarens Sång. Och tro mig, den vill ni inte missa, go´ vänner!

Men nu är detta inte bara surrealism utan denna ska även vara en första del i en biografisk trilogi om Kitanos liv och de andra två delarna heter Glory To The Filmmaker! och Achilles And The Tortoise. Inga som jag sett men det blir säkert aktuellt när man springer på dem. Nu är detta ingen lätt film att ta till sig för man kan inte förstå den så värst lätt. Kitano själv säger att man ska inte tänka eller analysera denna utan man ska känna den och det är nog det man ska göra för det är ett enda stort intryck denna filmen men självklart måste den ses! Det är ju en Kitano-film!

Rekommenderas för er med öppna sinnen och som inte är rädda för något annorlunda.

Inga kommentarer: