torsdag 25 juni 2009

Mirrors - 2008



Alexander Aja är en fransk regissör som slog igenom med Haute Tension. En grym fransk skräckfilm som överraskade både med sitt innehåll och det extremt fina goret. Nu har han fastnat i Hollywood och får endast göra remakes. De som kommit hittills är The Hills Have Eyes vilken jag finner överskattad, denna som även den är en remake på en Koreansk skräckis och nu hans kommande remake på Joe Dantes Piranha fast här har den tillägget 3D.

Denna gången är det speglar som spökar och Keifer Sutherland som är utsatt. Han börjar som säkerhetsvakt och snart nog så är han inblandad i något som ingen tror på och efter hans syster dött mystiskt så är det hans familjs tur att dela samma öde.

Detta är så slentrian så det är inte sant. Keifer spelar denna polis som vi alla kan utantill, nedsupen, suspenderad, i skilsmässa, ingen egen tid med barnen utan frugan dundrar in, tar han bakom stängda dörrar och skäller så ungarna hör osv... det är grymt tråkigt nu tycker jag. Sen att det spökar i speglarna fann jag totalt löjligt faktiskt. Jag har annars inga problem med långsökta grejor som mördarkaniner som är muterade eller liknande men detta tog priset. Sutherland sköter sig som alltid bra medan Jason Flemyng mest såg felcastad ut här. Han passade inte alls in. Effekterna var okej men det förekom ett par rätt usla cgi-effekter med. Speciellt med Amy Smart i badet, det sög rätt bra det.

De sista 20 minuterna spolade jag fram till det var över och det väntade chockerande slutet med dess "häpnadsväckande tvist" var så lång kommande att det är klart redan i förtexterna hur det ska sluta. En besvikelse fast jag hade egentligen inga förväntningar på denna förutom att se Sutherland vilket jag fick. Aja har endast imponerat på mig med Haute Tension och jag tror jag håller mig till den i fortsättningen för detta var verkligen långt i från värt all tid jag la på att ladda ner den.

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Haute Tension är det riktigt bra virket det... Sen, tja...

Amy Smart är man ju klart sugen på iallafall...

J.R sa...

inte sett Haute Tension men jag är väldigt svag för nya The Hills Have Eyes. Men Aja trampade verkligen snett med den här filmen. Väldigt slätstruken film.

Weekend Video sa...

M-baby -
Vill du se Amy Smart så se Just Friens eller Crank i ställlet då för här är hon knappt med.

J.R. -
Kolla upp Haute Tension, väldigt bra film. Tack för du läser!