tisdag 16 juni 2009

Split Second - 1992



Nu är det dags för en verklig guilty pleasure, Split Second med Rutger. Jag gillar den även om den inte är lika bra som Blind Fury för det är skön stämning i den och monster är alltid coola att se. Idén med ett framtida London under översvämning och hot om pest är cool och när det kastas in en seriemördare i mixen så blir det ännu roligare. Rutger tar det inte på lika stort allvar här som i Blind Fury, vilket märks när han kammar håret med en stålborste. Men det hindrar inte honom för att göra hyfsat i från sig.

Men kombinationen av stora vapen, fåniga oneliners och en lagom småporrig Kim Catrall innan hon slog igenom i Sex And The City gör sitt, absolut. Om man vill klaga på något så är det det att monstret ser lite plastigt ut samt man ser för lite av det. För det är trots allt en snubbe i latexdräkt. Andra coolingar i filmen är just Pete Postlethwaite från en hel del sköna titlar. Regisserad av mannen bakom The Boring eller rättare sagt The Burning och detta är såklart en bättre film än den tycker jag.

Inte så mycket att säga mer än att den är skön och värd en fin utgåva på dvd så man slipper de 4.3 släpp som finns eller det enda släppet i widescreen som är en tysk utgåva givetvis med inbränd text. Har ni inte sett den och är sugen på lite härlig monsterfilm med Rutger i så är detta ett bra val. Det är bra mycket bättre än en hel del han gjort efter den så var inte rädda för att offra 85 minuter, det är filmen väl värd att ni gör.

5 kommentarer:

mamoulian sa...

Jippeee, du har blivit min nostalgi-kung?! Den här gillar jag både för Rutger själv och den söta Cattrall... fortsätt i samma stil, bror!

khenrikm sa...

Det var en gång en Kim Cattrall som inte var obehaglig... Och hon var rätt söt även i Big Trouble in Little China (varför så motspänstig Lizzardking?) Det var en gång en tidning som hette Film & Video och där kunde man läsa spännande artiklar om den här filmen. Nuförtiden får man hålla till godo med en viss blogg på internet, men det är ju inte illa det! Tack för tipset - längesen denna sågs!

cozzi sa...

Åh, Film & Video som gjorde bildnoveller av totalförbjudna filmer på censurtiden. (Fy fan, snacka om den "gamla goda tiden" :D)

"Split Second" har tungan rätt i mun och Rutger spelar hårdkokt så att han blir parodi på hela genren.

Märks att filmen är brittisk i alla fall, den grabbiga svarta humorn och våldsamheterna för tankarna direkt till 2000AD/Judge Dredd och liknande serier som hjärntvättat hela generationer brittiska smågrabbar.

Skön film helt enkelt.

khenrikm sa...

*Host* ja man börjar väl bli till åren... Mitt äldsta nr av Film & Video är från 1986 och då var det en dörr till en underbar värld (prova själva att växa upp i Trelleborg får ni se). Men jag kommer aldrig kasta dom!

Weekend Video sa...

M-baby:
Tack för de som alltid uppmuntrande orden!

khenkrim:
Anledningen till motsträvan mot just Big Trouble.. är att jag såg den till leda i ungdommen och störde mig som fan på de sunkiga effekterna, Russels stövlar och hur han plötsligt efter alla hårda filmer var en fjant här, det sitter djupt förstår du hahaha
Men stort tack för din uppskattan av min blogg och det jag skriver här. Det värmer ska du veta!

Angående Film & Video så satt den i ryggmärgen sedan man såg sin första vhs (Blåst på 20 miljoner, Hemvideo till och med)och min morbror hade den hemma och sedan dess så var man fast i den, även om man själv tog över köpandet senare. Har tyvärr inga kvar men har läst dem nyligen så de funkar fint än fast deras specialare om Bad Taste var skön!