måndag 15 juni 2009

Blind Fury - 1989



Här är en härlig film fanimej. Rutger Hauer spelar en kille som blev blind i Vietnamkriget och sedan tillbringade 20 år i bushen med en stam som lärde honom stridskonst med svärd. Nu är han på väg att leta upp sin gamla armépolare med dennes son. Hans mor har mördats av gangsters som vill tvinga gubben till att gör knark så nu är det upp till Hauer att sätta saker och ting till rätta.

Hauer tycker jag är bättre än vanligt i denna och han har ett härligt spel som blind samt han är en rackare med svärdet. Och för att väga upp saker och ting så har de haft den goda smaken att ta med Sho "sulan" Kosugi. Han ska givetvis väga upp balansen mot Hauers svärdviftande blindstyre. Andra i rollerna är Terry O´Quinn, Randall "Tex" Cobb, Meg Foster, Nick Cassavetes som verkar ha roligare än vanligt funkar fint tillsammans med Rick Overton som bröderna Lyle och Tector Pike. Givetvis är de nämnda efter Warren Oates och Ben Johnsons karaktärer lyle och Tector samt William Holdens Pike i The Wild Bunch. Dock är de inte lika underhållande men de funkar fint här.

Filmen är inte mer än 78 minuter så jag klagar inte utan det fortlöper smärtfritt här och det är ett lagom tempo och en bra längd tycker jag. Filmen får fram det den vill visa och det är ingen direkt dötid. En bra film helt enkelt och ett sant nöje att titta på. Me like!

5 kommentarer:

mamoulian sa...

En kul film med Rutger, visst! Har för mig jag gillade denna skarpt; den är ju laddad och underhållande... Rutger funkar ju alltid ... och när det förhatliga MEGa-fostret kolar så kan man dra en lättnad suck och njuta på allvar av resten ;-)

Fred Anderson sa...

Märkligt att du också såg en Rutger just nu. Själv skrev jag just ett inlägg över de fem mest underskattade Rutger-filmerna någonsin. Vet dock inte om du måste vara inloggad för att läsa:

http://www.avmaniacs.com/forums/showthread.php?t=42053

Weekend Video sa...

Fred:
Kunde inte hitta det så det gick nog inte. Men det var verkligen märkligt hahaha

M-baby:
Så farlig tycker jag inte att hon är här faktisk. Är värre i Leviathan ;D

Jay sa...

En riktigt bra film med ett skönt soundtrack

Daydreamer sa...

En av Rutger Hauer´s bästa filmer, väldigt underhållande.