onsdag 22 juni 2011

Cry of the Banshee - 1970



Ja, det var ju meningen att det skulle vara en bild/poster på filmen här men bloggjävlen jävlas så det går inte att få upp någon bild eller så kommer det att vara fullt upp med bilder av alla dess olika slag efter ett tag. Skit samma. Ni märker om den dyker upp eller ej. Och nu är den där!

Vincent Price är i alla fall med i den här gamla AIP-filmen som tydligen skall vara ett försök att casha in på Hammer. De lyckas med att få till miljöerna och slotten samt att de verkligen är i England för filmen är inspelad där. Vad de inte lyckats med är att göra en bra film. Jag menar med Price i en roll han kan göra med förbundna armar och ögonen någon annanstans så är det här mig ett mysterium att det gick som det gjorde. Price spelar här en nobel herre av fin ätt som är allt utom fin. Han drar inte sig för att hetsa folkmassorna på ett stackars flickebarn eftersom hon kan vara häxa och barnen hans är av precis samma rang. Sonen till och med våldtar sin styvmor eller åtminstone försöker så det slår runt i boet på henne. För att strö extra lök på laxen så ska Price och dennes muntra män till att bränna en koloni med häxor bara för att i sista stund bespara livet på ledaren av dem. En gammal gaggig kärring till råga på allt. Problemet är bara det att hon är inte det minsta tacksam utan hon placerar en förbannelse på hela familjen och nu börjar de dö av en efter den andre samtidigt som en ung främling söker husrum hos Price och gänget.

Så långt allt väl men det räcker inte för Price är så uttråkad här att det tar emot bara av att se honom spela förvånad i de scener som kräver det eller sadistisk i de som kräver det. Price är inte det minsta intresserad av vare sig film eller sin egen del i den och det märks tydligt. Borta är hans finurliga spel och härliga ansiktsuttryck som man är van vid så kanske det är därför som jag inte kan ta den till mig. För det är inte den Price jag är van vid här och vill se utan det är en uttråkad Price som serveras.

För att ytterligare strö mer salt i mina öppna sår så är de inblandade i den andra rollerna så fruktansvärt usla att det är skrattretande och jag kommer på mig själv med att kolla på omslaget för att se om det är rätt film jag tittar på. Elisabeth Bergner som spelar häxan Oona är så senildement i agerandet att jag undrar om de inte borde kört henne till långvården direkt istället för att ha henne till att plåga mig mer än de i filmen som hon är menad att plåga. Jävla käring!

Ska man dra fram de få positiva sakerna i filmen så är det det att det är en rätt stor del med nakna bröst i filmen men det är inga fina rattar egentligen så funkar inte det heller. Satan! Det är även lite mer våldsamt och blodigt än väntat fast det spelar ingen när det är så förbannat uselt, tråkigt och illa agerat som det är i den här filmen. Förväntar man sig att se monstret i filmen så lär man bli än mer förbannad för det lilla vi får se är inget att skriva här. För att få se fulingen själv, Banshee´n då alltså, var jag tvungen att googla fram en bild. Så illa är det i Cry of the Banshee. Se på egen risk men ni har blivit varnade.

Inga kommentarer: