tisdag 21 juni 2011

Tropa De Elite 2 - 2011


Tropa de Elite var en käftsmäll av rang som växt mer efter jag såg den härförleden och nu är dess uppföljare sedd med. Om man tycker att den första filmen är hård så är den här strået vassare. Inte bara när det kommer till våld utan även till handlingen som tar med oss på en våldsam resa från slummen till maktens korridorer i Rio de Janeiro. Nascimento (Wagner Mouro) är kvar i BOPE tillsammans med Matias (Andre Ramiro) men efter ett våldsamt fängelseupplopp som de stryper ännu mer våldsamt så går allt åt skogen.

En officiell kalabalik tar fart och BOPE skakas i grunderna och huvuden rullar. För vissa ner och och för andra uppåt. Och för att göra saken snabb så går Nascimento uppåt i hierarkin medan Matias åker ner i den. Båda av dem får på nära håll inse hur pass vid korruptionen är i staden och hur pass högt den egentligen sträcker sig. För vad gör korrumperade poliser när deras egna specialpoliser rensar upp så hårt att de inte längre kan tjäna på droghandeln? Jo, det får ni se i Tropa de Elite 2. För det här är inget som fans av den första filmen vill missa.


Jag vet fan inte vad jag skriva om den här egentligen mer än att har man sett originalet och fallit för den så är TDE2 ett måste! Inte bara är den bättre skriven och gjord utan den griper tag om en direkt och får dig som tittare att leva dig in i det hela. Wagner Mouro gör grymt bra i från sig som Nascimento som här befäster sin position hos mig som den hårdaste jävel jag någonsin sett på film. Man kan inte slita blicken i från honom när han får sin speciella blick och det går så långt att man vädrar blod när han sätter i gång oavsett vem det gäller. Killen är hård på allvar!


De som väntar sig mer mord och tortyr som i den första lär bli besvikna men bli inte besvikna för den gamla hederliga plastpåsen kommer fram i en scen och det är gott om pang-pang för de som väntar sig det. Själv blev jag inte besviken fast det kan ha berott på att jag inte hade några direkta förväntningar mer än att jag hoppades på att Matias som Nascimento skulle vara med i filmen och det var de verkligen! Så besviken eller missnöjd var inget som den här svensken blev i alla fall. Den saken är säker.

 Tropa de Elite 2 eller Tropa de Elite 2 – O Inimigo Agora é Outro som den egentligen heter är en utsökt film som kommer att hamna på min lista över årets bästa filmer 2011 för jag tvivlar på någon annan film kommer att slå den på dess fingrar i år. För att klargöra en sak så utspelar sig den här filmen 13 år efter den första så bli inte förvånade om sonen plötsligt är stor och att filmen mer fokuserar på Nascinmento och hans familj än just själva BOPE. Vilket är bra för annars hade det här bara blivit samma film en gång till och även om det hade varit kul så är den här fortsättningen inte bara bättre utan den är avsevärt intressantare med.

Egentligen spelar det inte någon roll vad jag plitar ner här för det är upp till var och en vad man tycker om Tropa de Elite 2 och dess föregångare. Det är två väldigt bra filmer där fortsättningen är den mer vuxnare filmen som inte bara satsar på våld, tortyr och hemskheter i slumstäderna i Rio de Janeiro, även om jag tycker det är ett totalt underbart ämne, den för oss igenom en korrupt poliskår och dess styrande som är minst sagt lika korrupta och vi får se allt detta genom en hederlig polis ögon som inte längre titta stilla på. Är det något som lockar så har ni verkligen något att se fram emot här då. Rekommenderas det allra varmaste!

4 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

Hade helt glömt att 2an skulle komma, tackar för påminnelsen och en bra recension!

Weekend Video sa...

Tack för berömmet och alltid kul att kunna hjälpa till med en påminnelse mellan varven ;)

Ty sa...

Hmm, The Elite 2 still hasn't come over to the U.S. Really liked the 1st one.

Weekend Video sa...

Then i hope it comes over really fast so that you get a chance to see it :)