tisdag 9 september 2008

Waxwork - 1988



En gammal goding har äntligen kommit i ett anamorfiskt widescreen-släpp. Ljudet var inget vidare men bilden var helt okej.
Detta är en av de få filmer som faktiskt håller för omtittningar med tanke på dess genre. Skräck blandad med komik är inte alltid en lyckad kombination. Men här funkar det fint även om det blir lite Kalle Anka över det i slutet.

Handlingen kanske?

Ett mystiskt vaxmuseum uppenbarar sig sig plötsligt i en håla någonstans i USA, var annar? Och ett gäng lokala coolingar finner sig inbjudna där. Snart upptäcker vissa av dem att om man går in i utrymmet där figurerna står så blir man visst en del av utställningen! Och mer säger jag inte. Se den i stället.

Massor av skitbra effekter och härliga "episoder" gör detta till en grym stund framför tv´n. Inget digitalt här utan allt är hederlig latex och annat som är så bra och gör sig fint på skärmen.
Skådisarna är veteraner i skräckfilmsfacket med. Vad sägs om:

Zach Gilligan - Gremlins 1 - 2, Warlock 2, Waxwork 2
Deborah Foreman - April Fools Day,Valley Girl
Michelle Johnson - Dr. Giggles
Dana Ashbrook - Python 2, Return Of he Living Dead 2, Boa,
Miles O´Keeffe - otaliga filmer osv...

Filmen är regisserad av Anthony Hickox som har bland annat gjort Submerged med Seagal! samt Jill The Ripper med Dolphan, Full eclipse med Mario Van peebles, en annan varulvsfilm där, Hellraiser 3, Warlock 2. Inte illa!

Som sagt en skön film att ha skoj framför tv´n med! Och med episoder menar jag vad de olika karaktärerna får uppleva när de väl är inne i respektive figurs "liv". Jag kan avslöja att det förekommer båda vampyrer och varulvar!

Köp, se och njut!

3 kommentarer:

Jay sa...

Den kanske jag ska ta och kolla upp

Fred Anderson sa...

Det är en bra film, jag gillar den som fan. Synd bara att MPAA tvingade bort så mycket våld och blod.

Tvåan är inte illa heller, trots att den har dåligt rykte. Det är ett skönt äventyr som är lite annorlunda, då de springer mellan en massa dimensioner - men då snackar vi dimensioner som gotisk skräckfilm från sextiotalet, japansk monsterfilm och så vidare.

Weekend Video sa...

Hade mina misstankar om det att den var klippt. Det märks i vissa scener. Tvåan har jag knapphändiga minnen av och de var inget vidare faktiskt. Dock finns den bara på dubbelsläpp på reg 1 och det är från en videokälla :(

J:
Det tycker jag verkligen du ska göra!