torsdag 15 juli 2010

Above The Law - 1988



Premiär för mitt nya tangentbord så ni får ha överseende om där är fel i texten på något ställe...Hur som haver. Seagal är alltid stabil underhållning och denna debut från hans sida, som visst legenden påstår tillkom efter att en tidigare elev till honom sagt att han kunde göra vem som till actionstjärna. Här gör han sin första roll som en polis som ska hämnas/rentvå sitt namn (precis som i alla andra filmer han gör/gjort) och skillnaden är den att han springer, om än lite fjolligt, dansar, ler och charmar byxorna av alla men inte mig för denna debut har aldrig varit någon favorit hos mig men nu satt den fint och visar att ibland är det bra att låta film som inte gillats tidigare åldras lite. Eller så ser man först Out For A Kill så är allt plötsligt bra.

Vad som mer håller är Pam Grier bara det att de har gjort henne så otroligt tantig här att man inte fattar detta är samma kvinna som blåser skallen av en fuling naken i Coffy. Vilket är bara tragiskt för Grier är en jäkla hot mama! Sharon Stone är även hon med på ett litet hörn som Sigges fru med tillhörande barn och en massa andra hårdingar i de andra rollerna även om Henry Silva tar priset som skurken.

Actionen är patenterad Sigge-stil så kännare av honom vet vad det bjuds på givetvis kryddat med arm- och nackbrytning och ett par fina machetehugg. För de som funderar på den svenska Blu-ray släppet så kan jag bekräfta att det är intakt så nu gäller det bara att Marked For Death är det med för annars blir jag sur... Andrew Davis som även gjort den fina The Final Terror och Under Siege är mannen bakom denna med vilket förvånade mig för det hade jag ingen aning om men man lär sig något nytt varje dag sägs det så... Filmen i sig är det gamla vanliga men Seagal bjuder på fin charm och utstrålning som saknas i de senare filmerna även om han gjorde framsteg med The Marker och det gör kanske att man tar denna mer till sig nu än när den kom. Men va fan, det är en bra film och definitivt värdig en plats i samlingen.

2 kommentarer:

Jay sa...

Bra film helt klart men den skulle nog funka bättre som uppföljare till Code of Silesce om Chuck Norris gjort huvudrollen

Weekend Video sa...

För helvete Jay! Fuck Norris skulle inte ens platsat i ICA-reklam som snurrar på tv ju ;)