fredag 9 juli 2010

Cop Out - 2010



Här kan man fråga sig om valet av regissör plötsligt kan få en att ändra inställning till en film. För detta är den typiska buddy cop-filmen som gjorts i drivor. Storyn är den att Bruce Willis spelar en skild far som ska bekosta sin dotters bröllop men för att kunna göra det så måste han sälja sitt baseballkort som är värt en jäkla massa stålar. Olyckligtvis blir det stulit när det ska ske så nu börjar jakten på att få igen det med hans snutpartner Tracy Morgan (Little Man) och kastar man sedan in mexikanska gangsters som ser mer än lovligt efterblivna ut så får man denna lilla popcornfilm. Är man sedan som jag totalt ovetandes om vilken regissör filmen har så hamnar man i det dilemmat om man ska ändra inställning eller ej när hans namn kommer upp.

Regissören är Kevin Smith vilket jag av någon korkad anledning totalt missat och Kevin Smith är en grekisk gud för mig när det kommer till film. Det är bara det att detta känns inte som en typisk Kevin Smith-film vilket bekräftas av att den dels inte är producerad av Scott Mosier eller skriven av Smith själv. Att sedan varken Jason Mewes eller klippan Affleck dyker upp i små roller är ett annat bevis på det inte är en "riktig" Smith-film så nu känner jag mig nöjd med att inte ha känt igen hans stil. Lite sinnesro får man allt ha i denna bransch....

Filmen i sig är rätt kul på sina ställen och för en gångs skull ser Willis ut att ha kul vilket han inte har gjort sedan The Last Boy Scout. Flera scener i filmen ser man honom ha riktigt svårt att hålla minen när det spårar ur oralt. Ta scenen med Seann William Scott i baksätet där han drar korkade skämt och driver med Stacy Morgan. Faktiskt så är det så att Scott är den stora behållningen i filmen. Kolla in när han är i häktet och får en medfånge att berätta att han stickar tröjor. Actionen är i filmen är inget som man minns direkt för det är gjort till leda förut och mest känns intvingat.

Så nu är frågan om man ska bedöma denna som en typisk snutkomedi eller som en Kevin Smith-film? Så efter noga övervägande med mig själv så kompromissar jag och säger det är en snutkomedi regisserad av Kevin Smith som ett bolagsuppdrag med tillägget att det inte är en "äkta" Kevin Smith-film för en man som gjort mästerverket Clerks 2 släpper inte i från sig en simpel film som detta. No way. Ser man det som en typisk snutkomedi så funkar den okej med det tillägget att den står över resten av skiten som kommit på sistone.

7 kommentarer:

khenrikm sa...

Hmm. Är det inte ändå rätt kul med en Smith-film UTAN Jason Mewes mfl? Våga göra något annat, liksom.

För övrigt: vilken tjusig ny look du har ! (på bloggen alltså)

Jay sa...

Den var ganska bra men det är ingen "riktig" Kevin Smithfilm

Ninja Dixon sa...

Jag har aldrig ansett Kevin ha sin egen identitet som regissör direkt, även om jag älskar honom som person. Kanske testar på den här filmen :)

Plox sa...

Tycker också det känns skönt att Smith vågar testa något nytt, börjar bli trött på hans lilla egna karaktärs-universum.

Snygg ny design också! Tummen upp. :)

Mr_v sa...

Den här blev jag gruvligt besviken på. Gillar verkligen Kevin Smith och är också vän av "buddy cop"-genren, men den här levererar inte redigt på någon av punkterna. Kemin mellan Willis och Morgan saknas totalt. Och Morgan tror själv att han är roligare än han är. Synd, hade hoppats lite på den här.
Smith är mycket bättre som manusförfattare än regissör.

Weekend Video sa...

Kul att omstylningen gillades :)

Gällande Kevin Smith´s filmer så gillar jag hans lilla universum med de vanliga ansiktena. Vad denna lider brist på förutom dem är saknaden av Smith´s härliga dialoger som man är bortskämd med nu för tiden. Kanske denna inhandlas men troligast glöms den bort relativt fort. Ungefär som Die hard 4...

Plox sa...

Ja tilläggas ska kanske att jag inte har sett den här filmen, än. Men gillar ändå Smiths lilla "utflykts-försök". Men om sen filmen är värdelös eller inte låter jag vara osagt så länge. :)