lördag 16 juli 2011

Forbidden Planet - 1956



Leslie Nielsen har man sett både som fumlig polis och rasistisk våldtäktsman som brottas med björnar men att se honom som kommendör av ett rymdskepp är för mig något nytt fast det funkar det med. Problemet är bara det att han har inte vitt hår. Här får vi följa en rymdexpedition som ska leta efter överlevande efter en 20 år tidigare expedition. Lite i senaste laget kan man tycka men det är som det är och nu är de på väg med Nielsen med sin älskade mikrofon i tassarna. Turen är framme och de finner vad de söker men det blir inte som de trott för de eftersökta har inte det minsta intresse av att bli räddade för de trivs bra där de är. Men skam den som ger sig så Nielsen och hans tappra manskap landar bara för att finna en professor, dennes dotter och en trogen robot. Professorn som är en barsk man varnar dem för faror som är på planeten och snart nog är det fara och färde på planeten igen och Nielsens tappra manskap får sätta livet på spel mer än gång.

Fans av sci-fi gråter säkert blod vid bara tanken på den här filmen medan jag inte direkt gör det. Visst är det väldigt snyggt med alla kulisser och effekter och scenen med monstret som stormar skeppet är väldigt intressant och min favoritdel av filmen. För resten av filmen är mer eller mindre en massa snack och konstiga termer hit och dit och det ger mig ingenting av värde. Jag är en simpel man med simpel smak så kasta in lite naket och feta latexmonster så är jag nöjd. Här får man inget av det vilket kan härleda till att filmen är från 1956 och inte 1986 men nog fan kunde de bjudit på åtminstone en bröstvårta i nödfall eller en tentakel? Det vore inte allt för mycket begärt.

Fast som tur är så kan jag alltid kasta på Roger Corman´s Forbidden World så får jag vad jag eftersöker i den. Skulle jag däremot bli sugen på en barnvänligare version med Frank Drebin som rymdfarare så kanske jag sätter på den här igen. Men det lär nog dröja för det var allt lite väl tamt för min smak.

Inga kommentarer: