torsdag 21 juli 2011

Predator - 1987



Ojojojoj, prata om a blast from the past här. John McTiernan´s Predator, eller Rovdjuret som den heter för mig och hette i Sverige på VHS, är fortfarande lika adrenalinstinn som när den kom och en av de filmer som jag sett så mycket att det räcker jag ser på omslaget så utspelar filmen sig framför ögonen på mig och jag behöver inte ens se den. Så när man ser en film så mycket så måste den vara bra, inget snack om saken. Men nu när den kom på Blu-ray så var jag bara tvungen att ha den för utgåvan, nu pratar vi om Ultimate Hunter Edition här, är GRYM! Bilden är makalös och slår alla släpp hittills. Visst är det lite surt med en viss sekvens där Carl Weathers ansikte ser rejält vaxaktigt i början av filmen men det är också det enda att klaga på. Ljudet har lite skavanker med då det får en tendens att låta lite burkigt på något ställe om man drar på fullt med filmens HD DTS-spår fast det är petitesser när det är en film av den här rangen och i den kvalité som bilden visar sig vara i. Jag är fullt nöjd i alla fall med mitt utgåva.


Själva filmen i sig är så übermanlig att jag blir smått fuktig i byxorna bara av att tänka på det när dessa kraftfulla, svettiga och inoljade karlar spurtar runt i djungeln med sina stora vapen och plöjer ner allt i sin väg för att inte prata om de hektar regnskog som de plöjer ner när Blaine (Jesse Ventura) faller. Det är en totalt oväntad scen som är lika bra som den är korkad för hade Mac (Bill Duke) varit vaken när Predatoren (Kevin Peter Hall) springer i väg så hade han sett att han viker av men då hade vi inte fått en av de tuffaste eldgivningsscener på film sedan Roy Scheider skjuter fiskstimmet i den grymt underskattade Jaws 2.


Predator/Rovdjuret för mig är inget annat än en stor jäkla käftsmäll som fick en ännu bättre och ännu mer oväntad uppföljare i Predator 2, kanske inte den bästa recensionen där så vi får se om det kommer en bättre någon gång. För även om Predator är en klassiker så kan jag inget annat än älska Predator 2 mer för det inte bara är en suverän film det är en bättre film med som tar allt från den här, maxar det och sedan avslutar med att sätta Danny Glover i leaden. Hur jävla briljant är inte det?

 
 Predator 2 i all ära för det är verkligen en bra film men ändå kan man inte ta ifrån Predator dess betydelse som original och för dess makalösa kraft i dess actionsekvenser. Det skjuts, knivhuggs och stympas samtidigt som det väses oneliners med frenesi som är precis den stil som passar Arnold bäst. För när det kommer till långa repliker som inte bara lyser hans dialekt fram utan man blir smått påmind om att han är en rätt vissen skådis. Fast det lär vara det minsta problemet nu efter alla hans sexaffärer och fula oäktingar han fått med hemhjälpen. De vet verkligen att roa sig i Hollywood minsann. Oavsett vilket så är Predator en grym film som nu äntligen kommit i en rejält värdig utgåva där det innan bara varit de japanska Ultimate Edition-släppet på den och Predator 2 som gällt. Båda vilka jag såklart äger för de är ju japanska och de är som sagt de bästa släppen. 

Så känner ni lusten efter att tillbringa dryga två timmar i djungeln med en massa testosteronstinna inoljade karlar med stora vapen så är det här det rätta valet. Se bara till att det blir på en rejäl utrustning för det är det enda sättet att se den här filmen. Vill ni komplettera så se även Predator 2 och varför inte Bruno Mattei´s Robowar. Jepp, gamle Bruno gjorde sin egen version av predator och Robocop i en djungel med Reb "vrålapan" Brown och ja, den kommer den med vad det lider till eran favoritblogg. Tills dess, simma lugnt!

Inga kommentarer: