tisdag 19 juli 2011

Sniper 2 - 2002


Trogna läsare vet att Sniper från 1993 är en av mina favoritfilmer och av de två uppföljarna som kom, för jag räknar inte den tredje uppföljaren tillika fjärde filmen för Tom Berenger är inte med i den och den sug getröv, har den andra filmen alltså den här varit min minsta favorit. Den tredje filmen däremot funkade fint inte bara för att den återförde Beckett till Vietnam utan även för att det var en rätt hyfsad film. Så vad fick då nu mitt intresse för den här DTV-uppföljare att vända? En stor bidragande del var den här recensionen borta hos Cool Target: Action Movie Reviews som satte mig på pottkanten och väckte mitt intresse för att återbesöka den inte bara för det var länge sedan jag gjorde det utan för att drive2 som styr och ställer där borta skrev såpass bra att jag bara kände jag ville se om den och ta mig fan om han inte hade rätt! Sniper 2 visade sig vara en perfekt morgonfilm att starta dagen med för actionsekvenserna är fullständigt makalösa. Mycket bättre än jag insett tidigare.

Beckett, nu pensionerad från kåren, extraknäcker som guide åt totalt okunniga personer som försöker sig på smygjakt men de tär mer på honom än fingerstympningen gjorde i Panama och ja fingret är borta i filmen. Så när ett erbjudande kommer att åka till Serbien för att stoppa en militant figur som pysslar med etniska rensningar på muslimer är hans enda krav att återfå sin karriär och rank. Med på resan får han en dödsdömd observatör som får en sista chans. Väl på plats i Serbien så inser våra käcka hjältar att inget är vad de är lagt fram som och snart är det de som är de jagade och nu börjar en vild jakt mot gränsen och den räddande helikoptern.

Tom Berenger är som vanligt gjuten i sin glansroll som Beckett precis som han bara är Barnes i Platoon för alltid för mig. Kanske är han född för rollen som ilskna och buttra, bittra militärer oavsett vilket så gör han dem till perfektion. Här är det inget undantag. Som den dödsdömde observatören ser vi Bokeem Woodbine, känd från den sköna The Big Hit där en strålande Lou Diamond Philips fullkomligt äger filmen. Woodbine är den som står för det komiska med sin kroniska masturbatör och porrfilmskonnässör. Här funkar han fint i actionscenerna där det mest skjuts och det räcker länge för mig. Ibland kan det vara skönt att se folk bara skjutas ner utan att de ska först sparkas och slås på i tre timmar innan de ska mejas ner. Fast bara ibland.

Vad som stört mig mest är det att filmen plötsligt inte ska vara i en djungel utan i en utbombad stad och främst då i en betongdjungel i en öststat, här är det Ungern som ska vara stand-in för Serbien och det är inget som vi som tittar märker något av för de är säkert lika gråa och smutsiga var för sig. Folket är säkert av samma sort med. Det är som porr av dagens karaktär, bara en massa öststatsbrudar som gör allt för två sekunder i rampljuset som i själva verket är ett omslag på en köpDVD på en obskyr mack någonstans på vischan. Det klarar jag mig fint utan för porr idag ser jag streamad och utan öststatsbrudar. Någon måtta får där allt vara på eländet.

Men för att återgå till det som gör Sniper 2 så bra helt plötsligt är actionscenerna som inte bara bjuder på tanks och fina squibs, det smälls och dönar med kraft i högtalarna, kropparna som skjuts faller som de ska och regissören Graig R. Baxley, ingen duvunge precis i actionsammanhang då han tidigare gjort tre fina filmer på raken vilken är i följande ordning: Action Jackson, Dark Angel och Stone Cold för att sedan mer satsa på Stephen King-filmatiseringar och diverse tv-filmer. Inget fel på det men det hade varit kul med någon mera film av det tunga typsnitt han gjort sig känd av den actiontörstande massan för även om Sniper 2 var ett välkommet inslag.

För det som bjuds på här gav mig mersmak och aldrig mer ska jag se på den här filmen med en ogillande min för det är bara korkat av mig. Sniper 2 är en värdig uppföljare till en underbar film även om jag hellre sett den utspela sig i en äkta djungel. Fast vi får precis som i sitt original en fin prickskyttsduell även här så nu vet ni vad ni ska hålla korpgluggarna öppna efter.

2 kommentarer:

Ty sa...

Good review. Will definitely have to watch this again. Maybe do a "Sniper Week" for the site.

Weekend Video sa...

tThank you very much and That would be awesome! :)