lördag 20 februari 2010

Action Jackson - 1988



Här kan man prata om regidebut av rang för detta är Craig R. Baxleys debut som sedan följdes upp med milstolpen Stone Cold med Brian Bosworth och Dark Angel med Dolphan där Stone Cold är den lätt bästa filmen av de två och en fenomenal actionfilm. Här däremot ser vi Carl Weathers sprätta runt och fälla oneliners och förstöra stan i jakten på en skum företagare och mer behövs det inte för Weathers är som gjord för sådana här filmer där han inte bara får glänsa i hårda actionscener utan även bjuda på komik. Men har man som första gångsregissör dessa skådisar med i en film som denna så kan man bara inte misslyckas!

För vad sägs om förutom Carl Weathers, Sonny Landham, Cgraig T. Nelson, Sharon Stone, Bill Duke, Thomas F. Wilson, Robert Davi, Ed O´Ross, Brian Libby, Branscombe Richmond, klippan Al Leong och den forna narkomanen Vanity som nu sadlat om och blivit predikant och funnit Gud vilket är bra för någon vidare skådis är hon inte.

Nu gäller det att ta den för vad den är med alla axelvaddar, stora frisyrer, gitarrister med hockeyfrillor, funkbas och en inoljad Weathers och kan man inte det så lär man inte uppskatta denna. Men nu var man gammal redan när denna var aktuell så för mig passar den fint och jag har inget problem med det. Jo, det har jag faktiskt och då syftar jag på den hemska funkmusiken för det är ett sattyg om något är det! Annars är det en rejält underhållande actionfilm med bra tryck, STORA explosioner, knytnävsslag som låter som släggor och pistolskott som låter som kanoner och en härlig dialog från främst Weathers. Som denna till exempel:

Bill Duke: Just because Dellaplane had a few family problems...
Weathers: The man's son is a sexual psychopath! If I had family problems like that, I'd have myself neutered.
Bill Duke: You almost tore that boy's arm off!
Weathers: So? He had a spare.

Och kom nu inte och säg att det inte är en underhållande dialog! En helskön film av hög klass som verkligen rekommenderas, speciellt om ni vill se Weathers insmord i barnolja och med en hävande barm.

Hot! Hotter! Hottest!

8 kommentarer:

khenrikm sa...

En klassiker! Är dock på uselt humör så jag nöjer mig med att tacka för recensionen och den nya sexiga bilden bakom loggan :D

Tobias Thuresson sa...

Carl weathers insmord i barnolja. Ok, det avgör saken. Nu köper jag den här jäveln!

Weekend Video sa...

khenrikm:
Roligt du uppskattade båda :D
Och hoppas jag lättade upp humöret med för dig!

Tobbe T:
Undvik den engelska utgåvan då den är klippt! Den som gäller är antingen reg 4:an eller den tyska reg 2:an.

Kul att se dig igen förresten!

mamoulian sa...

Sharon Stone i bastun var fin! Ballarna i glaset var ännu finare ;-D

Tobias Thuresson sa...

Det var jävla bra att du upplyste mig om det. Vart nära att plocka hem amerikanaren, men hittade australiensaren på cdwow för 69:- inkl. frakt. Som hittat.

Jag har aldrig varit borta. Bara dumpat min egen blogg. Weekend Video besöks dagligen. Fortsätt underhålla oss i cyberrymden.

Weekend Video sa...

Tack själv för tipset fast nu blev jag fattig på riktigt hahaha

Jag lovar att jag ska göra det :D

khenrikm sa...

Weekend Video... när jag är på uselt humör. Din solstråle du!

Weekend Video sa...

klart man måste ta sitt ansvar för sina läsare ;D