måndag 1 februari 2010

Beware! The Blob - 1972


Originalet från 1958 har jag aldrig sett medan remaken från 1988 rullat varm hos mig många gånger och denna uppföljare till originalet var det premiär på och det kom jag verkligen att ångra för de 87 minuterna kommer aldrig igen tillbaka. Storyn är den att en törstig stackare har hittat en nedfryst flaska med givetvis the blob i som självklart öppnas vilket leder till det ryms och jävlas och har sig innan det "rafflande" slutet till sist kommer, om det alls kommer det vill säga...

Inget spännande eller intressant här alls i filmväg utan det som är mest intressant är turerna runt filmen. För den är nämligen regisserad av Larry Hagman, J.R. i Dallas ni vet! Nu blev detta det enda han kom till att regissera med i filmväg förutom ett par avsnitt av Dallas och liknande och när ni ser denna så förstår ni säkert varför med. Ryktena är det att Hagman var kronisk påtänd på marijuana under inspelningen här vilket bekräftades av en stor del av folket på setet och han är själv med i en scen med Burgess Meredith där han är allt utom nykter. Man riktigt ser på honom hur bränd han är. Nu är inte Meredith det minsta bättre men Hagman är helt väck. Det märks i filmen med för det är så många oförklarliga scener och scenvinklar som ingen nykter regissör annars skulle haft med i en film.

Filmens bästa scen är en naken turk som blir tagen av snuten och av någon underlig anledning till och med får lämna i från sig sina löständer vid arresterandet. För när en naken turk är det roligaste i en film som handlar om en människoätande drottningkräm är något allvarligt fel och man som älskare av monsterfilmer inget att hämta men gillar man nakna turkar så har man däremot en hel del.

5 kommentarer:

Mikael sa...

Där ser man, tyckte själv denna var rätt underhållande då man såg den (enda gången) någon gång på 80-talet. Men jag skulle kanske ha en annan uppfattning idag. :D

Weekend Video sa...

Det tror jag nog du hade haft :D
Se om remaken i stället, det blir du garanterat lyckligare av!

Mikael sa...

Ja, remaken kanske t.o.m. var klippt när jag hyrde den på VHS, så den får jag kolla upp igen.

Originalfilmen fann jag läskig som yngling, men nu känns den bara mossig. :D

khenrikm sa...

En naken östungrare kanske hade räddat den?

Weekend Video sa...

Das ulv:
Det tycker jag du bör göra för den var nog saxad vill jag minnas där. Originalet har jag inte ens sett faktiskt :D

khenrikm:
Här var det kört från början så inte ens ett kompani av de små gynnarna hade räddat denna floppen ;D