onsdag 10 februari 2010

American Splendor - 2003



Efter den totala attack på sinnena som American Commandos är så funkar det inte bara att kasta på vilken film som helst för de kommer inte till sin fulla rätt efter den uppenbarelsen. Så därför är det bra med filmer som just American Splendor, de fyller sin funktion bäst när inget annat funkar eller man helt enkelt se något som är än mer deppigt än man själv kan vara vid olika stadier i ens vardag. Nu är detta ingen regelrätt skojfrisk komedi utan en filmografi över serietidningsförfattaren Harvey Pekar och hans tidning med samma namn som filmen.

Visst är det komiskt vid väl valda tillfällen men mer att man skrattar med personerna än åt dem men samtidigt så blir det att man skrattar åt dem och framför allt deras beteende. Vilket även visas här att skådespelarna gör i filmen åt de personer de gestaltar. För vi får inte bara en spelfilm vi får även scener med de riktiga karaktärerna blandat in mellan varven och Pekar Själv är narrator i filmen. Och just en sådan scen är när Pekar och hans vän pratar om gelebönor och i bakgrunden ser vi Paul Giamatti, som gestaltar just Pekar, skratta åt deras beteende. Kolla noga så ser ni det med.

Vi får även en skön stil som blandar spelfilm med serietidningsstil med rutor och pratbubblor och hela alltet vilket ökar på filmens originalitet. Bra skådespelare varvat med bra och fyndig dialog bjuder på en bra film som jag själv återvänder till med jämna mellanrum och förtjänar sin plats i samlingen. Har ni inte sett den så är det verkligen hög tid och kombinera gärna den med Factotum för lite Bukowski får man aldrig nog av i ens vardag.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag har lite svårt för Giamatti av någon anledning. Egentligen inget fel på hans skådespeleri, men...

Själv gillar jag Ghost World men den här har jag aldrig kommit mig för att se.

Weekend Video sa...

Då är det dags att du tar och ser den då tycker jag ;D

Fick själv både denna och Ghost World i dag så den lär komma upp vad det lider med även om jag inte tåler Scarlett Johanson ett endaste dugg!

Stefan sa...

Roligt att du tar upp den här godingen för den hör hemma i filmsamlingen. Det blir verkligen en festlig metakommentar när Giamatti småskrattar åt det udda paret.
Helt rätt, mer Bukowski i vardagen.

Weekend Video sa...

Bukowski kommer det snart i form av Barfly och med lite tur så kastar jag upp Factotum med ;D