lördag 27 februari 2010

The Warriors - 1979



Denna tillsammans med Streets of Fire är Walter Hills mest originellaste filmer och de, trots sin ålder, fortfarande håller väldigt hög klass. Nu står inte denna i samma rang som Streets of Fire hos mig men det är verkligen en underhållande resa genom en blöt natt i New York vi får följa 9 män/pojkar regisserad av Hill vi bjuds på. Själv var jag inte mer än 13 tror jag första gången jag såg denna och det sätter sina spår då man mer eller mindre var uppväxt med vänsterinriktad tjeckisk dockfilm och Språka på serbokroatiska. Klart som fan man vill starta gäng efter en sådan upplevelse!

Fast nu har jag gjort mitt och introducerat grabben för den fast det blev Walter Hills director´s cut han fick se med de nya scenerna och de tecknade inslagen mellan scenerna. De funkade fint för oss båda och jag tycker de har fått till de fint så de går bra in i scenerna i filmen och med tanke på att detta var den ursprungliga idéen så är det bara att undra hur det hade mottagits förr. Jag tror inte det hade funkat 1979 för publiken var säkerligen inte redo för att få tecknad film plötsligt när det vankades våld på lördagskvällen och hemska tanke, tänk om barnen hade märkt att föräldrarna skulle tittat på en film med tecknat i!

Det enda som egentligen går att klaga på i filmen är det att Deborah Van Valkenburghs karaktär är fruktansvärt irriterande och ful. Inte bara ful, hon är ful som stryk minst sagt. Men det vägs upp av det att James Remar är minst lika irriterande och ful han med så det blir jämt på den punkten. Annars är detta en härlig film med ett förvånansvärt snabbt tempo där tiden bara flyger fram och man undrar var fan den tog vägen egentligen för man fastnar i filmen och allt annat upphör som just tid och rum som det även gör i Streets of Fire för övrigt.

Jag tror att det spelar ingen roll hur gammal man är så är just filmer av denna sorten grymt underhållande så fort det kommer till gäng och dess verkan. Ta bara The Bronx Warriors , Tuff Turf, Thrashin´, som iofs handlar om skateboards, och alla andra filmer om denna livsstil, de blir automatiskt tuffa för det är en rätt cool idé och oftast är det rätt våldsamt med så mer sådant! Och The Warriors är lätt bland de bästa av dem, inget snack om saken. Rekommenderas varmt!

7 kommentarer:

khenrikm sa...

Höjdarfilm! Och för mig är det miljöerna lika mycket som karaktärerna som gör filmen. Tyvärr ser inte New York ut sådär längre :(
Längtar efter att se director's cut, har bara sett "standardversionen"...

Weekend Video sa...

Miljöerna är verkligen en bidragande faktor här till filmens storhet så tack vare den så finns de kvar för alltid ;D

Mr_v sa...

En helt underbar film det här! Och den som inte någon gång i sitt liv velat starta ett "Warriors-gäng" har i sanning levt ett fattigt liv.
Men hur mycket skiljer directors cuten från den vanliga? Ska jag behöva köpa ett ex till av den här tro...

Mr_v sa...

Trots 30-strecket med råge passerat blir jag fortfarande sugen på att dra ihop ett gött Warriors-gäng när jag ser denna. Fast man skulle ju helst vara i 70-talets underbart sunkiga New York då... (I suveräna New York-dokumentären 1977 _ the coolest year in hell skymtar det för övrigt förbi gäng som inte är helt olika The Warriors).
Hur mycket skiljer sig direcotrs cuten från vanliga versionen? Kanske behöver införskaffa ny version av denna...

Weekend Video sa...

Vad som skiljer här är de tecknade inslagen samt fyra nya scener som jag inte direkt märkte av men så var det länge sedan jag såg den andra utgåvan med. Kom över denna billigt via Play så slå ett getöga där.

Kanske borde starta ett eget "gäng" inne på facebook för oss övervintrade "gängmedlemmar" :D

Några intresserade?

Mr_v sa...

Oj, där lyckades jag dubbelposta, trodde första kommentaren försvann i cyberrymden. Så pinsamt!
Å räkna in mig som medlem i den där facebookgruppen!

Weekend Video sa...

Inget pinsamt i det, tvärtom :D

Kanske borde göra slag i saken med den däringa gruppen visst hahaha