onsdag 3 februari 2010

Commando Mengele - 1987



Ja, vad säger man om denna egentligen som inte redan sagts? Zombie Death House satte verkligen ens förstånd på test men det vette fan om inte denna trots allt tar priset. Ryktena gör gällande att Joseph Mengele lever och härjar i Uruguay och har experiment med schimpanssperma som hobby när plötsligt ett gäng nazistjägare kommer honom på spåren och snabbare än man kan stava till just schimpanssperma så startas ett självmordsuppdrag för att stoppa honom och hans planer på ett fjärde rike i Sydamerika. Fast hur det ska bli ariskt med sydamerikaner och schimpansspermieproducerade människor övergår mitt förstånd.

Vad som mer övergår mitt förstånd är taffligheten i actionscenerna som är så otroligt dåliga att jag har inte skrattat så mycket den senaste tiden som jag gjorde här. Sak samma med närbilderna på Dora Dolls ansikte, iofs förekommer bara två av just denna rang men de får verkligen vilken usel dag som helst att framstå som en löningsdag när man ser dem. Maken till överspel här matchas endast av Howard Vernon i rollen som Mengele. Själva självmordsgruppen ledds av Jack Taylor och han är den ende som inte bär pannband vilket är synd. Resten är en zigenarakrobat som kallar sig Mr. Agility, en stor björn som grymtar nazi varje gång han dödar någon, en karateexpert som är en kopia av John Steiner och en annan pajas som tar sig på för stort allvar. Chris Mitchum är med och går med käpp och det gillar vi för käppar på film är grymt underskattat precis som skägg och piprökning. Anledningen till han använder käpp är att hans karaktär i filmen blev skjuten i höften under Vietnamkriget och nu har hans bitterhet lett honom till fascism!!! Prata om att sakna lite självdistans där.

Jag kan tänka mig minnen hos de stackare som hyrde denna under det glada 80talet och bänkade sig framför tv´n med lördagsgroggen och väntade sig en stabil actionrökare och så får de denna soppa som är så pinsamt usel att den blir uthärdligt komisk. Regisserad av geniet bakom Burial Ground, Andrea Bianchi ,och skriven av Jess franco vilket förklarar en del det så är detta endast för fans av Franco och hans filmer. Vi som gillar Burial Ground bör hellre se om den såvida inte man gillar offra 90 minuter på trams som denna. Då kan den tjäna sitt syfte och till skillnad från de stackare som hyrde när det begav sig så vet vi åtminstone vad vi ger oss in på. Endast för oss förtappade, alla andra bör hålla sig undan...

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Låter fantastiskt! Det talas så mycket om andra världskriget i media men ingen nämner Mengele och hans schimpansspermaexpriment!

Käpp är underskattat, men man ska helst inte ha någon defekt utan bara ha den för att gå runt och se seriös ut. Stiligt.

Weekend Video sa...

Sånt gör mig så otroligt förbannad så jag får lust att rappa dem med käppen! Obs, har endast den för syns skull!

Ninja Dixon sa...

Det är härligt att du också är i Commando Mengele-klubben nu, precis som mig och Jocke.

Jag hoppas du är stolt? ;)

Weekend Video sa...

Något är jag efter den men jag tvivlar på det är stolt ;D