söndag 21 februari 2010

The Four Seasons - 1981



Alla pratar om Woody Allens filmer som om de är utmärkt underhållning och fyllda med strålande dialog och situationer som man kan känna igen sig i. Jag gör inte det för det sista jag är är en neurotisk jude med hypokondri som knappt lämnar Manhattan och idkar samlag med sin styvdotter. Jag är en småkorkad skåning med tvivelaktigt sinne som mer än gärna lämnar hålan jag uppehåller mig i och någon styvdotter är där definitivt inte med i bilden längre, tack och lov. Vad jag däremot kan förlika mig med är Kevin Smiths filmer och de är inte bara utmärkt underhållning, fyllda med strålande dialog, de är lysande med! Men nu gäller det Alan Aldas The Four Seasons från 1981.

Inte nog med att Alan Alda är med i filmen han både skrev som regisserade detta lättsamma relationsdrama/komedi med Carol Burnett, Jack Weston och ett gäng till i rollerna. Storyn är den att vi följer tre par här under deras gemensamma semestrar tillsammans under alla årstiderna därav titeln. Och det som börjar bra på våren börjar orsaka sprickor i vänskapen när det framkommer att en av dem ska lämna sin fru och under nästkommande semester tar med sin nya kärlek vilket får de andra paren att känna de försakar och sviker deras gamla vän samtidigt som de upptäcker att den nya inte är så illa som de först trott. Och vad som verkligen sätter vänskapen på prov är när det nya paret gökar fullt på en segelbåt utan hänsyn till vad de andra hör eller ej. Själv hade jag uppskattat det men när man själv inte längre beter sig på det viset längre i ett förhållande så sticker det säkert i ögonen. Och öronen för den delen...

Kanske inget för gore hundar detta utan mer ett tips för de dagar när man känner man vill ta det lugnt och se en film med ett lugnt tempo, bra och varm dialog och ett begränsat antal karaktärer som hinner utvecklas under tiden så man hinner lära känna dem och tycka bra som illa om dem om man nu vill det. Hur som helst, en bra film med värme och många skratt som även påminner en om hur smärtsamma parsemestrar egentligen är så har ni glömt det så se denna och vad ni än gör så jämför inte denna med den hemska svenska Ogifta Par för det är verkligen en usel film.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag har alltid varit svag för Carol Burnett (nej inte sexuellt utan när det gäller komedi).
En film för mig kanske?

Weekend Video sa...

Det kan det mycket väl vara! Tycker du ska leta upp den och se vad du tycker :D

Fredrik sa...

Tummen upp för "Fyra årstider", riktigt bra och välspelad film!

Weekend Video sa...

Härligt med fler som vet att uppskatta en bra film!