lördag 13 februari 2010

Fatal Games - 1984



Fatal Games eller Mord i Finalen som den hette på Viking Video här är en typisk slasher som inte bjuder på något nytt. Det är okända ansikten i rollerna och inte mycket till blod eller slafs. Storyn handlar om en grupp idrottare som ska sikta in sig på OS-truppen och nu väntar bara en sista uttagning men då börjar de dö som flugor efter som någon mördar dem med ett spjut. Det var rätt fyndigt och det som höll mitt intresse vid liv för morden var i bild och den smått lesbiska sjuksystern som vårdar om gänget men det var också allt. Visst agerandet var på porrfilmsnivå och inte allt för illa men det krävs lite mer för den ska få stanna i min samling.

Annars är de olika friidrottsgrenarna som visas här rätt underhållande och allt hoppande på plintar, bockar, ringar och allt vad nu det heter var rätt kul att se för en gångs skull i stället för det som alltid annars ska visas. Mer sådant! Fast det bästa i filmen var såklart slutet med en fullständigt oväntad tvist och jag har faktiskt haft en del moraliska dilemmas under kvällen och morgonen om jag ska avslöja det eller inte och jag kom fram till att det gör jag för risken att någon ska se denna eller hitta den på Konsum är minimal. För det är en sådan fin tvist att jag kan inte hålla truten helt enkelt. Så ni som tänker se den sluta läs för här kommer det.

Spoiler:
Mördaren visar sig vara en den smått lesbiska sköterskan som visar sig vara transsexuell och har bytt kön från man till kvinna för att kunna tävla inom just friidrott och där göra succé. Men allt går inte bra och det kommer fram att hon varit en han och allt går åt skogen med en fin skandal komplett med bild på henne i tidningen och allt. Så nu känner hon/han sig snuvad på lycka, framgång och sexuellt umgänge och bestämmer sig helt enkelt för att stympa de som har samma chans framför sig. Och så säger dem att idrott är till för att stärka banden mellan människor! Spoiler slut.

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Anar jag Sleepaway Camp-känsla här?

Weekend Video sa...

Känslan är bättre i den filmen men de har säkert blivit inspirerade av den till denna, de jäklarna!