onsdag 10 februari 2010

American Commandos - 1985



Kalla mig idiot med taskig smak och diverse andra påhopp hur mycket nu ni vill men jag kan inte hjälpa det. Jag är en enda stor sucker för filmer som handlar om personer som ska hämnas någon oförrätt som hänt dem och samlar ihop polarna från Vietnam och sedan rensar upp bland patrasket. Det kanske därför jag aldrig fastnat för Death Wish filmerna, Bronson är så hård så han reder ut det själv! Hur som helst, jag gillar de här filmerna för själva konceptet tilltalar mig otroligt mycket. Tänk er själva. Dem släpper allt de har för händerna för att hjälpa en polare och det faktum att de får skjuta så många lowlifes de vill. Jag hade ställt upp direkt.

Nu är det inte riktigt det som är storyn här men nästintill i alla fall. Chris Mitchum, mannen som bara har ett ansiktsuttryck, driver en mack i USA när han blir utsatt för rånförsök och skjuter en av dem på kuppen. Gänget som är kvar hämnas genom att döda hans son och våldta hans fru. Och i en hiskeligt underhållande scen får vi bevittna när Mitchum ringer efter hjälp. Det går lite som så här. I need some help goddammit. My son is dead and my wife is raped. Och hela tiden har han samma ansiktsuttryck och tonläge som jag har när jag beställer thaimat! Han visar inget alls, inte ens när frugan under tiden glider in på dass och skär halsen av sig. Men detta är bara början och polarna har inte kallats in än. Mitchum letar upp resten av patrasket och slår ihjäl dem och då har det gått 20 minuter av filmen och nu sitter han i finkan där de släpper honom för de inte har bevis.

Strax efter får han ett erbjudande av polischefen att åka till den gyllene triangeln, nu är vi plötsligt i Thailand! och slå ut den för dennes son dött av en överdos genom dem. Så nu kallar Mitchum in polarna och drar dit för att rensa upp på sitt eget lilla vis. Snart nog ligger han på horhus i Bangkok och får massage av ett par thailändskor i sällskap med en av sina polare. Men vi får även en flashback från `Nam där hela alltet är snott från Ted Kotcheffs utsökta Uncommon Valour!

Väl på plats och med delar av gruppen samlade så bygger de om en pansarförstärkt bil i värsta The Losers-stil som de sedan ska bryta sig i området med. Hela tiden är den lede fi efter dem och i en massaker på horhuset så drar de ut i krig med bilen. Motståndet följer efter och sätter in allt de har för att stoppa bilen som är otroligt svårstoppad och till och med en helikopter skjuts av den armerade bilen och fienden dör som flugor runt om dem. Men när plan A går åt skogen så sätter fienden in plan B och våra hjältar visar sig ha en specialbyggd motorcykel inne i bilen som Mitchum drar ut i krig på och skjuter ner allt och alla med inklusive två Mercedes därefter han återvänder in i bilen igen med hojen!

Då sätter fienden in ett plan som bombar dem eller detta nu var plan B eller det var plan C, jag har faktiskt ingen aning för jag förlorade greppet ett tag där för jag skrattade så mycket. Hur som helst, fienden har plötsligt fått tag i en likadan armerad bil nu!!!! och den sätter full fart mot våra hjältar och utmanar dem. Varav Mitchum startar bågen och drar än en gång ut i krig och när det visar sig att hans kanoner och kulsprutor som finns på motorcykeln inte biter på bilen så helt enkelt spränger han vägen under bilen därav den rasar ner och sprängs!!! En helt jävla otrolig scen!!!

Nu har det gått en timme av filmen och de är inte framme än men dödssiffran är uppe i det tresiffriga minst och totalt tror jag vi får ett femtontal squibs i hela filmen och det säger inte lite det. Fienden dör som flugor och Mitchum rör inte en min när väl sanningen går upp för honom med hela uppdraget men vilket uppdrag och framför allt vilken film! Jag är mållös och detta bevisar bara hur rätt jag har med min smak som gillar denna sortens film. Större underhållning för man leta efter i actionväg och man kan inget annat än falla på knä och dyrka fötterna på Bobby A. Suarez som hade den goda smaken att göra denna mästerliga film som jag kommer att se många gånger till för det var länge sedan jag hade så kul framför en billig actionfilm av denna sorten som jag hade nu.

Högsta rekommendationer till alla älskare och delare av samma taskiga smak som mig. Vi är bäst helt enkelt och Chris Mitchum förtjänar verkligen en Oscar för alla sina insatser i Filippinsk film. Richard Harrison bör verkligen kolla ryggen för han blir omkörd nu!

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Låter briljant!! Men jag tycker synd om din lokala thairestaurang som måste uthärda Mitchum-agerande varje gång du vill ha lite kyckling ;D

Med det omslaget och den handligen så förtjänar den förmodligen en dubbel-diskutgåva. Jag är själv grymt svag för denna typen av film.

Har fingrat på Rico the Mean Machine that Mitchum Jr tydligen har huvudrollen, men har inte sett den ännu.

Tack i alla fall för bra tips!

khenrikm sa...

Cool felskrivning av mig där - man thinkar på American iblandtimes!

Weekend Video sa...

Det var så lite så! Och den restaurangen, vilken för övrigt huserar i en husvagn! förtjänar lite Mitchum-morrande efter de gånger man får för lite i sina beställningar ;D

Vi får helt enkelt ta en heldag och se denna med tillsammans med The Lair of the White orm och allt annat vi har planerat att se. Och ett besök i thaimatsvagnen med då såklart så du med kan agera som Mitchum :D

Rico The Mean Machine har jag liggande men inte blivit färdig att se men nu fick jag en spark i röven att göra det så tack själv!