söndag 14 februari 2010

Zebra Force - 1976



Nu pratar vi om klassiker av rang och en härlig film! En av mina favoritfilmer från ungdomen/barndomen, välj själva vilket där. En film som håller fint trots sin ålder och även om den är lite seg i mitten och tappar av så är det ett fint hantverk trots sin uppenbart låga budget. Storyn och slutet är så smart upplagt här att det förvånar mig att de inte gjort en remake av denna alls! Förmodligen för att ingen vet att filmen finns antar jag så fuck ém om dem inte vet sitt eget bästa.

Storyn går ut på att ett gäng svarta män ledda av en man med en arm och ett bränt ansikte leder dem i rånkupper mot maffian i vilka de slår till hårt och skoningslöst mot allt motstånd de möter. Men maffian är inte vilka gökar som helst utan de sätter hårt mot hårt. Simpelt, effektivt och framför allt jäkligt smart gjord är denna. På vilket sätt den är smart avslöjar jag inte utan det är upp till er att se för er själva och sedan slutet som tillkommer är inget annat än ren vansinnig genialitet. Visst har man sett tvister för i filmer men den som kommer här kan man aldrig räkna ut.

Släppt på video här under samma titel och på olika släpp och varav det sista säkerligen var klippt så är den utgåva som finns ute på nätet hel okej. Formatet är fel men den finns inte på något annat så det är bara att hålla tillgodo. En uppföljare gjordes med och den ska visst fortsätta ett antal år efter denna och innehålla Jim Mitchum men kolla inte på IMDB efter den för idioterna där har blandat ihop båda filmerna till en! Själv ska jag kolla på den nu men jag tvivlar på den når upp till samma höjder som denna. Så är ni på humör för en fin actionfilm med en smart story och härlig action så är detta filmen för er. En utmärkt film som givetvis rekommenderas varmt!

Inga kommentarer: