måndag 22 februari 2010

Cabin Fever 2: Spring Fever - 2010



Eli Roths Cabin Fever levde verkligen inte upp till sin hype och visade sig som så många andra skräckfilmer i modern tid vara kass men det har inte hindrat någon för att göra en uppföljare på den. Det smittade vattnet har nu buteljerats och spridits till en skola där det vankas bal givetvis och snart blir det rätt fort äckligt. För skrämmande är denna inte, bra är den långt ifrån att vara och spännande, inte det minsta. Men något den är är vämjelig och utstuderat vidrig och det menar jag inte på ett positivt sätt. Att vissa filmer kan vara äckliga på ett underhållande vis är inget ovanligt men när det är som här så är det inte roligt på något sätt alls.

Vi får munsår på var och varannan och det är väl inget fel på det för det får alla mer eller mindre någon gång i livet fast inte som på detta viset. Vi får ungdomar med just munsår som suger av av andra ungdomar på dass och sedan spottar ut cirka en halvliter sperma i vasken. Vi får personer som när de blivit smittade kaskadspyr blod i varandras munnar, personer som kaskadspyr på andra personer, en kille som bestämmer sig för att pissa i bålen och samtidigt upptäcker att pissar han blod vilken senare dricks av alla, vi får en penis i närbild som utsöndrar både blod som var och ytterligare en hel del äckliga saker och allt visas i bild.

Visst ja, vi får även den "klassiska" scenen med den kraftiga tjejen som det slås vad om att personen hon gillar ska knulla henne på balen för att vinna ett vad och vi får så klart se henne naken i poolen och hennes oskuld ryker och sedan går det bara utför. Jag mådde illa av den scenen för den var bara vidrig och ingen som helst sympati för hennes karaktär visades. Amanda Jelks som gjorde den rollen är visst så kraftig och hade inte en fat suit som jag trodde först men trots det så visade hon upp sig i naken och i en sådan scen som inte ens jag hade gjort och det tar sin kvinna det. Starkt gjort och den bästa insatsen i den filmen minst sagt.

Annars en kass film som endast kan finnas underhållande av de som gillar just upplägget i filmer som denna och vilket för mig startades med filmer som Feast 2 & 3. Vad jag menar med det är det att det ska spys, svinas med kroppsvätskor och fan vet allt och ju värre det är ju större underhållningen ska det visst vara men inte för mig, den saken är säker. Skit är detta och kommer att behandlas som skit med.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja, nä, kroppsvätskor är inte min kopp te precis. Jag måste säga att jag inte avskydde ettan intensivt, jag förhåller mig neutral till den. Men det betyder också att jag inte precis är sugen på tvåan.

Kukar som sprutar blod såg jag senast i 'Antichrist' och det var väl ingen partyfilm precis - då är det nog bättre humör i denna trots allt... ?

Weekend Video sa...

Humöret är nog snäppet högre i denna men Antikrist är säkerligen en avsevärt bättre film på alla möjliga plan. Det tvivlar jag inte det minsta på.

Mr_v sa...

Jag tillhörde de få som ändå tyckte ettan var rätt kul,även om den inte levde upp till hajpen som rådde då den kom.
Den här tar jag å hoppar över efter att ha läst denna recension.

Weekend Video sa...

Yikes! Den första filmen hade fler fans än jag hoppades på!