måndag 8 februari 2010

Highway To Hell - 1991



Dagen började med att jag skulle se den senaste versionen av Fame 2009, mest för dansfilmer är sköna men egentligen för Kelsey Grammer och Bebe Neuwirth var. Kelsey Grammer är gud för mig efter Frasier och Bebe, jaa vi kan säga som så att hon är den enda kvinna som kan föra kvinnlig kylighet till erotiska höjder. Men filmen visade sig suga ordentligt så originalet av Alan Parker sattes på istället och när den väl var klar så visade sig att det inte fanns något kul eller elakt om den att skriva. Jo, något elakt hade jag säkert komma på men det orkade jag inte så det blev att denna bortglömda film rotades fram och nu ska det handla om den och inte mindre om dans. Det tar vi sen när det blir temavecka med dansfilmer i den kommande framtiden.

Chad Lowe och Kristy Swanson, grrrrrr! ska rymma till Vegas för att gifta sig för han får inte komma till innan det är gjort men Chad är rädd snuten är dem på spåret så de hamnar på en bakväg där de möter Richard Farnsworth som varnar dem för att ta den vägen, speciellt om Chad somnar. Vilket han gör och Hell Cop kommer och tar Swanson med sig till Hell´s City för hon ska bli hornpelles oskuldsbrud. Men Chad är av det rätta virket och med hjälp av Farnsworth så tar han sig till Helvetet för att hämta hem sin brud innan det är för sent och klockar den tickar för 24 timmar går fort och Hell Cop tar ingen skit från någon!

Som ni ser, ni som inte sett den tidigare så är detta en renodlad skräck/actionfilm med rätt hög komik i sig. Chad Lowe kanske inte är mitt första val som hjälte och de första 20 minuterna ser han mest bortkommen ut men sen kommer man in i det och även om han inte funkar helt så sköter han sig bra efter sin kompetens. Jag tycker han mest ser ut som ett skrämt barn men det är jag det. Swanson är ung och har inte här nått sin fulla mogenhet som hon gjort i senare filmer men trots det så är hon ändå fin för det är ju Kristy Swanson vi pratar om för bövelen!

Vad som mer är kul är mängden på sköna ansikten som de fått med i en film som denna som till exempel hela familjen Stiller. Jepp, Ben, pappa Jerry och systern Amy är med och Ben gör två mindre roller varav en är Attila och den andra är en vilsen kock. Patrick Bergin gör djävulen och en av de bästa Jasons någonsin, C.J. Graham från Friday the 13th Part VI: Jason Lives, är Hell Cop. Komplett med underbara interaktiva handklovar, Lita Ford, denna gamla rockuggla är med i en liten roll och hon är lika illa på agera som sjunga, Kevin Peter Hall, han som spelade Predatorn i Predator 1 & 2, är Charon. Med andra ord, filmen innehåller några stora grabbar.

Effekterna är kalas här och man sitter och myser med andra ord för det är välgjort och allt är gjort med glimten i ögat. Nu är filmen inspelad i Arizona så det är mest öken och berg fast vem vet egentligen hur helvetet ser ut så för filmen funkar det fint. Vi får även en jäkligt fräck sekvens med hur de asfalterar vägarna där som bjuder på fin underhållning med mängder av svart komik. Men även standardiserad amerikansk film så där blir vi inte överraskade men tack vare alla sköna småroller, härlig dialog och de häftiga effekterna så försvinner tiden relativt fort och för oss älskare av stuntmän i gummidräkter så får vi såklart även sådana här så var inte oroliga.

Nu kanske inte detta är den lättaste filmen att komma över men ge inte upp för den finns där ute och även en svensk kopia finns på gammal vhs men den är säkerligen klippt. Inte för det är något att klippa här men det har inte hindrat censuren för det förr. Jag gillar den även om mitt minne av den inte var allt för fel efter alla dessa år sedan sist man såg den. Så känner ni detta är något för er, vilket det säkert är i och med ni läser denna bloggen, så har ni något att sätta tänderna i och glöm inte bort att oftast är jakten roligare än fångsten...

4 kommentarer:

Mr_v sa...

En jävla klassiker det här! Så mycket gillades den här filmen när det begav sig att trummisen i bandet jag lirade med förr om åren fick bära artistnamnet Hellcop. För det är en jävla kultkaraktär det, som förjänar att hyllas på alla möjliga sätt!

Weekend Video sa...

Och där satt den! Nu vet jag vem du är :D

Kul som fasiken att du hänger här och nu önskar jag att jag bara hade fått skivorna jag beställde en gång så jag hade kunnat få dem signerade :D

Mr_v sa...

Haha, jaså du har sån koll? Vad skoj!
Men var beställde du skivorna du inte fått ifrån?

Weekend Video sa...

Nu var detta länge sedan jag gjorde det men tror det var på cdon jag gjorde det fast jag tror jag fick avbeställa dem igen för ekonomin inte höll riktigt hahaha

Har tyvärr förlorat din mejladress så skicka den till denna adressen så kan vi fördjupa oss med i det via mejl :D

inkskindeep@yahoo.se