torsdag 25 februari 2010

Nightmare - 1981



Ännu en av de brett omtalade Video Invest-filmerna som det talades om när det begav sig och fortfarande i vissa kretsar hyllas som det ultimata runkobjektet i samlarobjekt när det kommer till gamla vhsér. För min del är vhs lika dött som Michael Jackson och Kurt Cobain och inte ens när de levde var de intressanta för min del. Samma gäller för vhs-samlandet, det har aldrig tilltalat mig och jag kan inte se meningen med att slänga ut 7000:- på en gammal film som går att få på DVD för 150:-. Om man nu ens vill ha den vill säga men alla tycker vi olika. Filmen i sig här chockade säkert när den kom med sina brutala effekter och sitt gore men själva filmen är en sådan pina att se att man är beredd att ta livet av sig för att slippa undan den. Själv nöjde jag mig med att spola mellan goret de sista 30 minuterna bara för att skiten skulle ta slut.

Handlingen är den att en förrymd dåre och mördare beger sig hemåt för att återknyta banden med familjen han inte sett på många år. Men det är det inte meningen att vi ska fatta förrän i slutet, åtminstone är det det som filmskaparna vill få oss att bli förvånade över. Vi tittare fattar det direkt för det är inte särskilt svårt att lista ut. Mördaren plågas av drömmar från sin olyckliga barndom där han kom på sin far i en sadomachosistisk sexlek med resultatet att han dräper båda med yxa. Och nu jagar dessa tankar och ångest honom och nu är han på väg hem för att finna en själsfrände. Givetvis dödar han under vägen hem och under tiden får vi stifta bekantskap med en väldigt dysfunktionell familj med tre otroligt jobbiga ungar, en kåt mamma som hellre är borta och knullar än tar hand om ungarna när dessa kommer hem och en lättövertalad barnvakt som duschar i tid som otid.

Resultatet är en tråkig, seg och fruktansvärt kass fil vars enda existensberättigande är våldet för allt annat suger. Effekterna är väldigt bra här och även om man ser proteser och sådant så är det stabilt. Man vill se mer och det dröjer för länge mellan de stunder effekterna får briljera då vi istället får dras med den otroligt jobbiga familjen. Slutet avslöjar allt som vi redan vet och slutscenen är kopierad en stor del redan och förmodligen var det från här som Soavi tog det i från till sin Stage Fright. Filmen är omtalad för sina gorescener och det kan jag förstå men resten av skiten undanhålls så var på er vakt om ni nu väljer att ge er på den för gore är inte allt i världen. Speciellt inte i en såpass tråkig film som denna.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Hmmm, helt okänd för mig och jag känner att jag står över denna...

Själv sitter jag på jobb men i hallen hemma ligger Tourist Trap, Race with the Devil, See no Evil(1971), The Black Hole (nej inte den östungerska sjömansfilmen utan Disneyfilmen), samt en till som jag inte kommer på just nu.

När alla andra ser fram emot en fredag på dansgolvet och flirt med lösa fruntimmer, finns det vissa av oss som hellre spenderar den med djävulsdyrkare, mordiska skyltdockor och antigravitation... ;D

Weekend Video sa...

Instämmer med dig helt på den punkten. Film och filmshoppande är att föredra framför barhoppor, sjömän med libidos som arméer och annat löst patrask en fredagskväll.

Du låter mer och mer som en yngre och stiligare version av moi! ;D

khenrikm sa...

Vem är jag att säga emot? :D

khenrikm sa...

Jo det var ju Bring Me The Head of Alfredo Garcia också, som jag hade köpt. Tack vare Weekend Video förstås! :D