måndag 22 februari 2010

The Boondock Saints 2: All Saints Day - 2009



Lyckan var komplett när jag sprang på denna i går på nätet, var annars? Filmen startades och vad är det första man får se. Jo, Rocco som kommer gående och drar en monolog! Rocco dog ju som vi alla vet i den första filmen! Men jag kunde inte hejda mig för denna kunde inte avnjutas utan att ha den första filmen färsk i minnet så denna stängdes av och den första åkte på direkt. Passande nog var grabben hemma med så han fick sig en dos av the Saints han med. Det ska börjas i tid! Så efter 105 lysande minuter, för det är precis vad den första filmen är, så startades denna direkt efter. Ingen rast, ingen vila för nu gällde det The Boondock Saints 2: All Saints Day!

Förväntningarna var höga, inget snack om saken, för den första filmen är en modern klassiker som är en mina absoluta favoritfilmer någonsin och sviker aldrig en. Så skulle nu denna ens komma i närheten av sin föregångare? Skulle den suga getpung eller skulle den glänsa? Ärligt talat så vet jag inte riktigt. Mina förväntningar var höga, riktigt höga och de sjönk lite i början för det kändes om Troy Duffy upprepade sig från den första filmen och återanvände scenerna som jag gillar så mycket men efter hand som filmen gick så fattade jag att det var meningen. Han tar det hela ett par steg längre här helt enkelt och de scener som återkommer gör det både komiskt som mer storslaget. Med andra ord, mer skratt och mer våld. Saken är den att den första filmen styrka var det att den kom från ingenstans och fullkomligt blåste en av soffan medan denna har grymma förväntningar på sig och när man väl ser den och upptäcker den inte är den en karbonkopia av originalet eller har samma kraft hos en som den så sjunker filmen direkt, åtminstone för mig vilket är fel för filmen får ingen ärlig chans på det viset med ett sådant tänkande och det är inte rätt alls.

Det som överraskade mig däremot var det att Duffy fått med hela gänget från första filmen igen och ta mig fan om inte de tre mindre begåvade snutarna har samma kläder på sig med! Härligt att se och framför allt jäkligt smart gjort av honom men tyvärr saknas Willem Dafoe´s karaktär Paul Smecker, vilken för mig tillsammans med David Della Rocco´s Rocco var den första filmens största behållningar och jag kan fortfarande inte se Roccos dödsscen utan att bli ledsen och tårögd. Anledningen är den att Smecker dött och vi nu får in en ny aspirant till hans arbete i form av en skitsläcker Julie Benz som mer eller mindre fortsätter i hans spår. Annars är alla tillbaka även Doc och hans härliga Fuck! Ass! bara det att han har käpp nu.

Storyn är den att bröderna lever på Irland med sin far och när plötsligt en präst mördas och de pekas ut som ansvariga för mordet så återvänder de till Boston med laddade vapen, nya tatueringar och även en ny praktikant i form av Clifton Collins Jr vilket leder till nya komiska situationer. För er som saknar Rocco så frukta inte för han är med precis som jag skrev i början och det är väldigt fräckt gjort för vi får till och med katten på köpet! Farsan sviker inte denna gången heller och han har en väldigt laddad scen med Peter Fonda i slutet som rekommenderas. [Has a gun to his head] Easy boys! Daddy's workin'.

Det som började lite tveksamt slutar mycket bra och helheltsintrycket av filmen är det att det är en mycket bra film som kanske inte är i samma klass som den första filmen men det beror säkerligen på riktigt höga förväntningar. För ju mer jag tänker på den ju mer tycker jag om den och den lämnar inte mina tankar faktiskt och suget på att se om den är redan där och det måste vara ett bra betyg bara det. Filmen har flera sköna och underhållande scener och situationer som vi känner igen och slutet är jäkligt coolt får jag säga och var inte rädda för det kommer att komma fler filmer om bröderna. Det är jag övertygad om. Nej, saken är säker nu, jag ska se om den i dag fanimej för denna filmen ska inte undervärderas med tanke på dess föregångares klass och betydelse för mig och jag tror att denna kommer till sin fulla rätt samt att jag vet vad som kommer att hända så några obehagliga överraskningar slipper jag på så vis. Och alla ni andra som delar mina tankar och känslor om föregångaren bör verkligen se denna. Ni kommer att tycka om den, det är jag säker på men var bara inte lika inskränkta som mig och sänk gärna förväntningarna lite så blir det hela kalas ska ni se.

The Saints are coming! The Saints are coming!

2 kommentarer:

khenrikm sa...

*Host* jo... mitt namn är Henrik och JAG HAR ALDRIG SETT BOONDOCK SAINTS!

Självklart skäms jag för den smärta jag åsamkat min familj och alla andra men jag tror det är definierat som en sjukdom nuförtiden om man inte har sett och älskar Boondock Saints.

Jag har inte heller sett filmen om att Troy Duffy tydligen är ett ollon. Overnight, eller vad heter den? Och har Lizzardking sett den?

Weekend Video sa...

Overnight stämmer bra det och ska visa vilket ollon Troy Duffy ska vara visst. Har inte sett den själv än men har den och kommer att se den i det snaraste så håll korpgluggarna öppna :D

Och nu får du allt ta dig i kragen och se The Boondock Saints ju! ;D