tisdag 9 februari 2010

The Resurrected - 1992



För alla er som efterfrågar en bra filmatisering av H.P. Lovecraft noveller/historier så är här verkligen en fin en. Regisserad av Dan O´Bannon , mannen bakom denna och The Return Of The Living Dead. Sen har det inte blivit mer regijobb för herrn vilket jag finner underligt då han har en skön stil och lyckas man så bra med en Lovecraft filmatisering som denna så klarar man fanimej allt. Storyn här baseras på Lovecraft´s The Case Of Charles Dexter Ward och för de som läst den vet vad som väntar dem och för de som inte läst boken så leta upp den och läs den eller leta upp denna filmen och se den fast boken är vassare för stämningar som Lovecraft får till var han synnerligen ensam om. Så storyn låter vi vara nu för den upplevelsen ska ni få sätta tänderna i själva och tro mig, ni kommer inte bli besvikna.

Chris Sarandon har den viktigaste rollen i filmen som Charles Dexter Ward och han är fantastisk här vilket förvånade mig för jag har aldrig direkt tyckt han varit något speciellt tidigare. Men här övertygade han mig om sin kaliber. Resten är där inget fel på förutom Jane Sibbett som Wards fru i filmen för hon var mest störig.

Nu tar det en bra stund innan det blir slafs och klegg här men stå ut för det kommer men under tiden så serveras vi en fin och originell story vilken hinner växa till sig och hålla ens intresse på topp innan vi får det vi kallt räknar med i en skräckfilm, nämligen lite splatter. Och för splatter ska vara kul så krävs det att effekterna är bra och det är det givetvis med här och det är inte allt för det som mest krävs förutom gore och blodiga effekter är stämning. För en Lovecraft film utan stämning är lika död som en fisk utan vatten men det ser O´Bannon till att vi får gott om här. Det är stämning så det räcker och blir över. Vänta bara tills filmen når källaren då är den på topp för att inte nämna slutscenerna. Nej, nu avslöjar jag för mycket igen. Detta är en väldigt bra film och en av de bästa filmatiseringarna av Lovecraft om inte den bästa av dem alla så vad mer behöver ni veta? Gå och se/läs! Det är en order!

4 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Den verkar lysande. Måste försöka hitta den.

Weekend Video sa...

Det måste du verkligen!

khenrikm sa...

Chris Sarandon är bra både i Fright Night och The Sentinel där han är en slemmig hustrumördare som hamnar i helvetet. Hade varit kul att se honom i en sympatisk roll också!

När det gäller Re-Animator så har jag aldrig sett den, men den verkar inte precis vara nära sitt källmaterial. Eller har jag fel?

Weekend Video sa...

Källmaterialet till Re-Animator är väldigt kort, inte mer än ett par sidor vill jag minnas. Och jag tycker det mest är namnet som delar likheter med Lovecrafts arbete där men filmen är bra och bör ses. Men se From Beyond med för bövelen då!