onsdag 24 februari 2010

Nemesis - 1992



Albert Pyun, en man med aldrig sinande idéer och filmer visar här hur en äkta cyborgfilm ska se ut banne mig och med Olivier Gruner i sitt livs roll så kan det inte bli annat än ett hederligt rens! Om man vill göra det lätt för sig kan man säga att Pyun snott delar av Terminator och blandat det med delar från Johnny Mnemonic. Bara det att Johnny Mnenomic kom 3 år efter denna! Så upplever jag denna i alla fall men egentligen spelar det ingen roll för det är actionen här som gäller och storyn har jag aldrig direkt satt mig in i. Dumt måhända men varje gång jag bestämmer mig för att sätta mig in i den så förlorar jag greppet och helt enkelt stänger av och bara njuter av allt ös.

Gruner har en fin fysik och är alldeles perfekt för en sådan här roll som cyborg-polis eller vad nu han ska vara. Nu vevar han mer med överdimensionerade vapen än med sina kampsportskunskaper och är otroligt träig i sitt agerande men varför ska inte det kunna funka då en viss guvenör i USA byggde en hel karriär inom filmen och politiken på det? Jag finner det bara charmigt och det bygger på hans karaktär i filmen. Plus brudarna i filmen verkar gilla det så helt fel kan det inte vara. Just brudar i filmen är det gott om, heta är dem med och givetvis är de lika beväpnade som Gruner här och sparkar stjärt lika bra som honom med. Till och med pensionärerna här är beväpnade och tar ingen skit och när det är på det viset så vet man att det bara kan vara en Pyun-film man kollar på.

Men fina brudar, Gruner i fin form och överdimensionerade vapen är inte allt för det som gör sitt för att ge filmen dess styrka är dess miljöer och byggnader som Pyun låter skjutas till småbitar i många sanslösa scener. Till exempel den byggnad som Gruner skjuter sig sex eller sju våningar igenom och som visar sig bara vara två våningar hör till en av högstunderna i filmen. Samma med modellerna i slutscenen. Det ser lite taffligt och billigt ut men ändå så gillar jag dem mer än de i Terminator. Allt behöver inte vara dyrt och stort för att vara bra och det visar denna rejält att det stämmer.

Även om Gruner är i skön leaden så ser vi Tim Thomerson, Cary-Hiroyuki Tagawa, Brion James, en ung Thomas Jane i hans första roll och Deborah Shelton som var med i den sköna Blood Tide. Gruner är för övrigt med i Pyuns uppföljare till sin klassiker Det Grymma Svärdet som är i full gång så han kommer vi snart att få ser av och med glädje från mitt håll. Jag gillar Gruner helt enkelt. Och detta är en film att kolla upp om ni gillar simpla actionfilmer med stora vapen, nakenhet, fina brudar och ett totalt rens för sådant kan man aldrig bli trött på. Ett måste i samlingen helt enkelt!

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Toppenfilm! Och glöm inte omslaget med tuffa färger och metall-text!

Varför är det ingen som har metalltext på sina filmplanscher längre?! Det är ju både awesome och sweet!

Jag kräver att vi har metalltext på affischen till vårt mästerverk, dramat om hamnarbetare i Östungern!
Inget att invända antar jag? ;D

Weekend Video sa...

Det är ju självklart vi ska ha det på våran poster! Allt annat vore ju otänkbart samt det kommer ju att göra så vi kommer att respekteras som ett metalband från 80talet med spandex och brottarskor bakom järnridån när väl filmen släpps!

Tänk bara på alla bisarra östungerska hamnkrogar vi kommer att få bevittna under vapentvång! Kan inte bärga mig!