fredag 12 februari 2010

Deep Rising - 1998



Vad har Deran Sarafians Gunmen och denna gemensamt? Kan du svaret på det så har du vunnit en färgradio på ICA, glöm inte att hälsa från mig bara. Vi andra som inte vet blir utan en färgradio men slipper samtidigt stå på ICA och skämmas. Svaret är såklart att båda är skrivna av Stephen Sommers som även regisserat denna skatt. För skatt är den, åtminstone hos mig. Storyn är som det brukar vara i dessa filmer simpel. Ett gäng rånare bestämmer sig för att råna en enorm lyxkryssare men kommer till tomt bord för ett enormt sjöodjur har slagit dem på fingrarna och helt enkelt käkat upp alla på skeppet. Så nu gäller det att för våra härliga rånare att ta sig från skutan med livet i behåll utan att förlora både förståndet som livhanken.

Effekterna, för det är som alltid mest cgi när det gäller Stephen Sommers filmer, helt okej även om det är rätt mycket blue screen och sådant men man sväljer det för storleken på monstret är grymt. Det tillsammans med den fyndiga dialogen och valet av skådespelare höjer filmen till den härliga upplevelse den är. Treat Williams, Famke Janssen, Anthony Heald, Kevin J. Connor, Wes Studi, Jason Flemyng och Trevor Goddard för att nämna några i mängden.

Fast varför ska jag hålla på här och promota denna filmen när den är så bra som den är? Ge er i väg och köp den i rappet och njut för fulla muggar hemma i soffan av vapen, tomhylsor i slow motion, tentakler och ännu mera tentakler, Famke Janssen, Treat Williams som gör sitt bästa för att likna Kurt Russell och ett härligt tempo som driv. För detta är en film som man blir glad av och det är ett fint betyg bara det. Så kasta ut katten, släng gubben/käringen/ungarna/svärmor/svärfar ut/i säng och bänka dig själv framför burken med en kall en i näven och skruva upp ljudet rejält och följ med på en härlig stund framför tv´n för detta är motsvarigheten till att sitta naken framför datorn och läsa på Weekend Video. Med andra ord bland det bästa man kan göra för stunden.

4 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag vill bara vara säker på att INTE ETT ÖRE av mina pengar går till Stephen Sommers efter att han plågat mig med Van Helsing.

Kan jag inte bara sitta naken framför datorn istället...?
(Eller framför Resident Evil 5 för tillfället)

Weekend Video sa...

Don´t hate the playa... hate the game ;D

Dick Winchester sa...

"för detta är motsvarigheten till att sitta naken framför datorn och läsa på Weekend Video. Med andra ord bland det bästa man kan göra för stunden."

Nuff said! Nu måste man ju bara se filmen:-D

Weekend Video sa...

Det tycker jag verkligen du ska göra :D