torsdag 11 februari 2010

Double Edge - 1986



Sorry för den lilla bilden men större kunde jag inte finna till denna film. Iofs spelar det ingen roll för det är säkert bara jag som sett den men detta var det omslag den hade på vhs här hur som helst. Filmen i sig är en Filippinsk action med väldigt blyg budget och har Romano "Slash" Kristoff i leaden. Kristoff upprepar här sin roll från första filmen som gick under titeln Ninjas Force och denna är inte bara en Cobra-ripoff utan även en ninjafilm med!

Kristoffs karaktär är snut här och levererar hårdkokta repliker samtidigt som han spränger en bensinmack i luften för att få kål på en lowlife som han har jagat in där. Lite overkill om någon frågar mig men det funkade så varför klaga. Och när det sätts käppar i hjulen av lagen så byter han helt enkelt om och blir en ninja som rensar upp bland allt patrask. Och det är typ det som händer här med jämna mellanrum, inget annat kul alls. Trots det händer saker som att de rippas från just Cobra och French Connection 2. Absolut, de onda i filmen får tag i Kristoffs karaktär, binder honom till en säng och sedan pumpar honom full med droger tills han är beroende och sedan kommer hans polare och räddar honom och får han drogfri igen. Allt på fem minuter.

Roligare blir det inte och vände ryggen åt den de sista 10 minuterna och ta mig fan om inte det brakar loss då! Nu jävlar blir det action och stor uppgörelse i djungeln med fällor, skottlossningar, kaststjärnor och hela baletten. Hela filmen vände från katastrof till uthärdlig och jag såg den med andra ögon. Tänk vad sju spännande och intressanta minuter egentligen kan göra med en rätt usel film. Nu är det inget för gemene man utan endast för oss med ett skadligt intresse för dåliga lågbudgetfilmer med totalt okända ansikten i rollerna. Alla andra bör se om 2012 i stället och mest då för deras egen skull. Fast jag måste erkänna att de sju minuterna var jäkligt underhållande trots allt...

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Om jag bara ska förmedla ett enda visdomsord till mina barn när jag kastar in handuken så blir det detta:

Om inget annat funkar - bli en ninja och lös problemet. :D

Weekend Video sa...

Hahaha Det ska stå på min gravsten fanimej det hahaha

When everything else fails... become a ninja!