torsdag 22 januari 2009

Mutant aka Forbidden World - 1982


Mike Colby är ute och far i rymden och får plötsligt ett meddelande om att han behövs på en forskarstation. Han och hans trogna cyborg beger sig dit och finner ett forskarteam som snart börjar reduceras kraftigt. De har kommit på ett sätt att förhindra världssvälten ute i rymden genom genetiska experiment och nu har ett av dem börjat slå tillbaka mot dem.

Mer än så är det inte med storyn...

Roger Corman har producerat och det är verkligen en liten budget som de har gjort underverk med. Antalet skådisar är lågt och det är bara skönt. Desto mindre människor att störa sig på. Filmen är även den kort. 73 minuter och det är bara skönt i dag när alla filmer ska vara runt 2 timmar.

Effekterna när det gäller gore är hög klass. Bara latex, latex och latex. Samt en jäkla massa blod! Monstret är plastigt som tusan men det är bara bevis för att det är som det skall vara i dessa filmer. Handlingen är som rippad av Alien fast oändligt bättre och mer underhållande. Speciellt är tempot väsentligt snabbare!

Vi bjuds på T&A så där är inget att klaga på. Favoritscenen är när filmens två brudar får för sig att de ska kommunicera med varelsen och plötsligt står och oljar in varandra precis innan de går in och ska medla fred. Resultatet blir inget vidare för dem dem men desto roligare för oss.

Själv skulle jag kunna tänka mig att åka till den stationen för där verkar inställningen vara att alla nya ansikten får gratis sex direkt! Vart anmäler man sig?

Med andra ord, en klassisk Corman-film. Massor av våld, blod, gore och naket! Fast musiken i filmen är faktiskt inte alls illa!

Jag låter Colby avsluta med sitt klassiska citat:

I got a motto. If it moves and it´s not one of us. Kill it!

9 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Forbidden World är så jävla fin. Den bästa alienklonen någonsin... sleazig, blodig och massor med naket, och det perfekta slutet. Någon dag ska jag se på Dead Space, Cormans remake. :)

Weekend Video sa...

Ah fan! Där ser man :D
Tack för tipset!

Anonym sa...

Jäkligt bra film det här!

Fred Anderson sa...

Jag vill så gärna ha den här och Galaxy of terror på bra dvd... den sistnämnda har jag inte sett, men Forbidden World är ett exploitationmästerverk.

Weekend Video sa...

Galaxy Of Terror har jag på dvd-rip i en låda. Kanske dags att slänga på den! :D

mamoulian sa...

Vilken härlig film! Musiken och atmosfären och allt det trashiga och sleazen... Känns så väldigt genuint, som om en riktig filmälskare gjort denna... Dawn Dunlop är min nya biatch, men så påminner hon så mycket i sin oskuldsfullhet om Susan Hemmingway?! ;-D

Weekend Video sa...

Fast det däringa jävla skrikandet den sista kvarten hade jag gärna sluppit. Ont i öronen fortfarande ju hahaha

Andréas sa...

Aaah denna film måste jag se igen, måste vara över 20 år sen jag såg den första gången. Har för mig att den var väldigt underhållande.

Weekend Video sa...

Den är verkligen underhållande denna, den saken är säker hahaha

Tack för du läser!