lördag 17 januari 2009

Leviathan - 1989


Sean S. Cunningahm gjorde Deepstar Six som ni kunde läsa här för någon dag sedan och nu är det dags för ännu en vi-är-under-ytan-i-ett-stort-hav-och-blir-attackerade-av-ett-stort-latexmonster-genren men denna gången av George P. Cosmatos. Mannen bakom klassiker som Av Okänt Usprung, Tombstone, Rambo: First Blood Part 2 mfl..

Denna gången är det så gott som samma upplägg. Fast i stället för missiler så är det en silvergruva under ytan och en viss sjunken Ryssk ubåt som spökar. Givetvis är det ett latexmonster även denna gången med i bilden. Designad av Stan Winston.

Storyn går ut på att en i besättningen får med sig in en kista från ubåten, hittar en mystisk flaska och den delas med en annan i besättningen och de sedan bildar grunden till monstret som när det förtär de andra i teamet även de blir delaktiga. Väldigt likt monstret i John Carpenter´s The Thing i slutscenerna. Givetvis är allt mycket bra gjort.

Skådisarna är gamla favoriter som Peter Weller - Robocop 1-2 (tvåan är en mycket underskattad film iofs) Naked Lunch, Av Okänt Ursprung mfl.., Richard Crenna - First Blood 1 - 3, Hector Elizondo, Daniel Stern, Amanda Payes från klassikern The Kindred, när kommer DVD`n?? och Meg Foster, jepp, hon med de underliga ögonen ni vet.

Effekterna som ni vet är gjorda av Stan Winston är kanon och det blir en hel del monsteraction i bild och det är alltid kul!
Gillar/gillade man Deepstar Six så gillar man denna med då de är i precis samma kategorie. JAg finner denna vara lite långsammare i tempo men denna innehåller hajar i slutet så då ör den automatiskt bra. Deepstar Six är skön på sitt vis så det enklaste är att äga båda och vårda dem båda ömt!

4 kommentarer:

Jay sa...

Det roligaste minnet jag har av denna är att morsan inte klarade av att se den när dom hyrde den på vhs för den var tydligen för äcklig men när jag själv såg den på Tv4 långt senare så blev jag besviken för den var ju inte äcklig alls

Fred Anderson sa...

Det är sant, den är långsam... men jag har lärt mig att uppskatta tempot i den. Dessutom har man stulit Richard Crennas karaktär och sidostory nästan totalt från The Thing - sånt gillar jag :)

Weekend Video sa...

J: Så kan det bli ibland hahaha
Har haft samma dilemma med min mor så du är inte ensam ;D

Fred:
Där ser man! hahaha ja, dem kan hitta på i Hollywood :D
Nu var jag rätt trött och det var sent när denna åkte på men jag kan tänka mig denna funkar fint annars en dag när man vill ha lite monsterraffel som inte går i 180 hela tiden :D

mamoulian sa...

Monstret tyckte jag var grisigt när jag såg den som fjortis; det bådar nog gott om man ska ta en titt igen på denna... Peter Weller och Richard Crenna är ju ofta bra att skåda...Meg(a) Foster retade jag och min gamle polare oss på nåt av helsike... Det var inte så att hon hypnotiserade dig, Bror? Den kobran! :-D