lördag 17 januari 2009

Shark Hunter - 2001


Spencer är 11 år och ute med familjebåten med päronen när plötsligt något enormt dyker upp i vattnet och allt i hans liv rasar. Han ensam överlever attacken ensam. Minnena av vad hans far tidigare hade skrämt honom med att det fanns jättestora bläckfiskar under ytan ekade i öronen på honom. Givetvis hade farsan skämtat men detta var ju för mycket!

Hopp på cirka 20 år fram och Spence som han kallas nu är forskare och fortfarande jagad av föräldrarnas död. Inte nog med att han är forskare han har även byggt en enorm forskningsubåt som han nu är spärrad från. Men plötsligt får han chansen och vips är han ombord igen.

En undervattensbas har blivit förstörd och de ska dit och se vad som kan ha hänt. Väl på plats så finner de en tand av en sedan länge utdöd haj. En Megalodon. Och nu blir det andra bullar i vattnet!

Detta är en lågbudget film och de flesta av scenerna utspelar sig inne på ubåten och under vattnet. Men det hindrar inte för att stämningen är bra och miljöerna med. Skådisarna funkar fint då det inte är några direkt tunga namn. Antonio Sabato jr, jepp Antonio Sabatos son. Han den där lille ettrige italienaren i de flesta italienska kultfilmer man har sett. Sköter sig fint här och gör verkligen ett bra intryck i sin roll som Spence. Den kanske inte kräver så mycket men han sköter sig fint.

Velizar Binev, jepp den fete ryssen med det vita håret från alla Nu Image-filmer är med på ett hörn han med. Förmodligen inte dubbad här så det är en uppplevelse bara det. De andra är bara hajmat kan man säga.

Hajen då? Hur funkar den?
Jo då, den funkar fint. Åtminstone för mig. CGI hela vägen vilket är förståeligt i detta fallet. Samma med ubåtens ytterscener. Men just hajen har de fått till riktigt bra. Inte som i Megalodon eller Shark Attack 3: Megalodon, där de tog en vanlig haj och lade in båtarna digitalt förminskade i gapet på den.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med hur de fick till den för den är riktigt bra gjord för vara cgi-gjord i en lågbudgetsfilm. Det är precis som en av dem säger i filmen när den väl dyker upp. It´s a goddamn train with teeth!


Kanske inte världens bästa film men en underhållande hajfilm som jag verkligen gillar. Slutet är överraskande får jag säga och ökar stämningen med. Så stäng ner all logik och gillar man hajfilmer så ge denna en chans!

4 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Som lågbudgethajfilm så är Shark Hunter en av de bättre kvalitetsmässigt. Lite kassa skådisar men en cool haj och ett coolt slut :)

Fred Anderson sa...

Jag undrar om jag inte såg den här tillsammans med dig en gång i tiden, jag har ett väldigt svagt minne av det :)

Weekend Video sa...

Jocke: Absolut :D
Slutet gjorde mig förbannad första gången när jag såg den på hyrvhs vilken även hade helt fel info på baksidan hahaha
Men nu så gillar jag den skarpt!
Men när ska du lägga upp lite hajfilm då? ;D

Jocke Andersson sa...

Fred: Stämmer. Jag har för mig att vi såg den här, Alien factor och möjligtvis Versus när jag bodde i Danderyd. :)

Lizzard: Det kommer nog, förr eller senare. Men jag har så mycket annat som jag inte sett också. :) Har iofs hittat lite roliga italienska rullar som jag velat se länge, Shark's Cave t ex. :)