lördag 31 januari 2009

Hammer - 1972


Blaxploitaionsfilmer är något jag fått smak på äldre dar faktiskt. Fred Williamson har jag aldrig direkt gillat men nu börjar jag se charmen i honom.

I denna spelar han BJ Hammer, hamnarbetare och boxare. Snygg som vanligt i tidsenliga polisonger och klorade tighta jeans väcker han många heta tankar. Plötsligt kommer chansen att boxas för en riktigt promotor och vägen till stjärnorna är öppen för honom. Trots han blir varnad av den lokala polisen att han får fixade matcher så tror han inte på det.

Han får en ny gaderob, tack och lov, en ny dam och ett visst sexuellt intresse hos sin chefs vita älskarinna som är kroniskt berusad. Chefens hantlangare som spelas utmärkt av William "Falconetti" Smith, är ett rasistiskt svin givetvis och vill inget annat än spöa upp färgade. Precis som i alla andra blaxploitationare. Smith är klockren som sadist här. Scenen när han mosar en illa klädd hallick med sin bil är klassiker!

Snart nog fattar BJ vad som gäller och när en titelmatch kommer upp och när han vägrar lägga sig så kidnappas den nya damen och matchen kan börja!

Detta är en skön 70-talare med en utsökt soundtrack av ingen mindre än min favorit pastor Solomon Burke! Rekommenderas varmt!
Boxningsmatcherna har inte varit så spännande sedan min far skaffade hem Punch-Out till NES på 80-talet och fick stryk av Glass Joe i varenda match! Han förlorade varenda en!


Så när lusten faller på slå gärna ett öga på denna och njut av Smiths härliga spel! Fast jag hoppas inte att BJ står för vad jag tror det står för?! (Blow Job!)

Hur det gick med Punch-Out?
Farsan tröttnade på att förlora så han lämnade igen spelet efter tre dagar....

Inga kommentarer: