torsdag 8 januari 2009

Halloween 2 - 1981


...More of the night He came home.

Inte nog med att taglinen för en gångs skull stämmer utan denna filmen visar även att en efterföljare visst kan vara överlägsen ett original. Carpenter lämnade över stafettpinnen till Rick Rosenthal som visst bara gjort tv innan och det blev ett bra resultat. Även om det sägs att Carpenter och hans producent Hill varit inne och lagt till scener i efterhand. Rosenthal har gjort en hel del tv sedan dess men även en Halloween-film till. Halloween: Resurrection. Han skulle stannat vid denna tycker jag.

Nåväl.

Laurie som överlevde Myers attack är nu på väg till sjukhuset och detta är precis efter att Loomis har sänkt Michael med sex skott och sedan funnit han vara borta från gräsmattan. Med andra ord, den fortsätter direkt efter den första filmen. Det tar inte länge innan Michael får reda på vart hon är och ger sig dit.

Övergången här är så perfekt att hade det inte varit för Curtis hår så hade man kunnat tro att filmen var filmad direkt. Pleasence har fått mer tid i rutan och som han tar över! Tror aldrig jag har sett honom vassare än här faktiskt. Curtis fortsätter att spela offer och skrika. Mer tycker jag inte hon bidrar till direkt.

Vad som fattades i den första filmen var sköna mord och det får man här. I överflöd! Maken till finurligheter gällandes mord på sjukhus visas och man myser även åt de mord som sker utanför kameran. Min favorit är absolut sköterskan som får dropp och vad som sker med killen som finner henne. Aj! säger jag bara. Det är en scen som känns!

Mord är här gott om och det förekommer även blod. Till skillnad från den första filmen som är rätt tam på den punkten. Stämningen är skön och än en gång så spelar Meyers av en stuntman och han har full koll på rörelseschemat. För hur svårt måste det egentligen inte vara med en karaktär som inte säger något eller visar sitt ansikte? Hur framställer man honom så att han inte framstår som en maskin?

En mycket bra film och definitivt en av de bästa slashers som gjorts och tro mig. Det har gjorts många! Min favorit i serien och för min del är det slut här. Slutet är kanon och jag tycker att Loomis säger det bäst i en av de sista scenerna. Vad han säger? Det får ni se för er själva.

6 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Bara när ambulansen åker iväg i dimman/röken och Mr Sandman börjar spelas... Hutter! Fantastiskt!

mamoulian sa...

Får väl ge den en chans till; den verkar ju faktiskt lite lockande ;-) Har ju sett den för många år sen och har för mig att jag tyckte den var bättre än både fyran och femman...

Weekend Video sa...

Ett klassiskt slut det :D

M-Baby:
Klart du ska ge dig på den igen :D

Jocke Andersson sa...

Halloween 2 har alltid varit en av mina favoritsequels. Uppföljare ska fortsätta sekunden efter originalet slutat!

mamoulian sa...

Ja, i vilket fall bör ju en sequel vara BRA...
*hosthost*Hellbound*nudgenudge*

Weekend Video sa...

Hellbound är även den bättre än sin föregångare. Antar att det var det du ville höra ;D