onsdag 7 september 2011

The Pack - 1977



Ute på Seal Island springer ett stort gäng lösa hundar runt och sätter i sig allt som de kommer över. Ledda av en vildsint blandrashund med förmodligen rabies sprider de skräck i djurlivet. Deras uppkomst? Semesterhundar som lämnats kvar för att antingen dö eller klara sig själva när sommaren är över och verkligheten knackar på dörren igen. Så kommer den dag när det inte längre räcker med lös boskap och de sätter tänderna i sitt första mänskliga byte och av vilken sort det snart ska bli fler av. Otur för hundarna är att på ön finns det en marinbiolog som är av den starka tysta typen som inte tar någon som helst skit av djurlivet. Så tillsammans med R.G. Armstrong så tas kampen upp mot de lösspringande bestarna och snart faller den sista striden där verkligen ska visas vem som är ledare och följare. Man eller best. Joe Don Baker eller blandrashund. Svaret får ni i Robert Clouse´s The pack från 1977.

Själv sprang jag på den här på hyrvideo från Warner för många år sedan. Med ett omslag som hade en titel som De Blodtörstiga så var den given i min spelare eller var nu jag såg den. Eftersom filmen verkligen var bra så tvingade jag urmodern att hyra om den för att visa även henne den men det rynkades på näsan åt både upplägg som titel men när väl filmen var klar så fick hon allt erkänna att det var en väldigt bra film och det är något som fortfarande står sig i dag. För jag kan inget annat än ta till mig filmen ännu mer för det är inte bara ett simpelt upplägg som funkar fint utan filmen är fortfarande väldigt bra och framför allt spännande. Hundattackerna är välgjorda även om vi inte direkt får några våldsamheter så förstår vi vad de som får se resultatet efter en sådan upplever. Inget gore med andra ord fast det får vi inte i The Breed heller som är nästintill en identisk film som The Pack.

Rekommenderas det varmaste.

2 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

En film jag helt missat men verkar vara helt i min smak! Tackar för tipset!

Weekend Video sa...

Det var så lite så :) Tack för du läser!