tisdag 5 mars 2013

Piranha 3DD - 2012


Dag 3 i Weekend Video´s djurtemavecka och den här gången ger vi oss ner i vattnet med ett gäng pirayor som är rätt välkända vid det här laget.

Piranha-remaken var kul när den kom. Inte bara kul på ett värdigt och bra sätt, den var bra på riktigt med. Och som fallet med en framgångsrik film så kom det givetvis en uppföljare relativt snabbt och fler lär det säkert bli här med. I mitt fall så sjönk förväntningarna på den här när det blev klart att John Gulager, mannen bakom den fantastiska Feast och tyvärr de två usla uppföljarna Feast 2 & 3, skulle stå för det hela. Och mina farhågor var besannade. Piranha 3DD var en uppvisning i smaklöshet som tydligen är populär i USA, speciellt i filmer med mindre budget och en begränsad publik.

Med det menar jag att det ska spys gärna i slow motion och det ska vara tjejer som gör det, det ska kladdas med det, här trampas det i det med stort nöje. Det ska kapas könsorgan i närbild och gärna ska föremål, här fiskyngel, föras upp i vaginor. Vi får inzoomade kofittor och annat trevligt som jag inte direkt kan se som underhållande och det fortsätter i den ordningen. Bland annat får vi en kille som gillar att knulla utloppsröret i en pool, bara en sådan sak. Fast den enas äckel den andres skratt.

Handlingen den här gången är den att en vattenpark med mer vuxenorientering ska öppnas men för att fylla den med vatten så har den fyndige entreprenören fyllt den med vatten från en underjordisk sjö, gissa vilken... Trots upprepade varningen från dennes styvdotter så fortlöper det hela och givetvis är pirayorna tillbaka lagom till premiären som blir ett verkligt blodbad.

Nu är det här andra gången jag ser filmen och jag visste precis vad som väntade mig så förnedringen blev inte lika stor fast det kunde bero på att jag såg väldigt mycket fram emot att David Hasselhoff som driver med sig fint på ett gudomligt sätt och inte drar sig för att göra det på ett exemplariskt sätt. Inledningen som i förra filmen bestod av Richard Dreyfus får vi här istället Gary Busey och Glu Gulager. Jepp, fadern till regissören. Annars återkommande ansikten är Ving Rhames och Christopher Lloyd. Annars är de andra okända för mig även om något ansikte känns igen.

Ska jag vara snäll så räddar alla cameos filmen samt dess effekter som är jäkligt bra med mycket modeller och litervis med blod och kroppsdelar men det märks att budget är minst halverad fast Gulager gör det mesta av den och levererar faktiskt en hel del oväntade som roliga scener även om de mer överdrivna och smaklösa drar ner helhetsintrycket . Kanske bara jag som börjar bli gammal men det här moderna sättet att driva fram gränserna i film är inget som är för mig. Därför kommer jag aldrig se Feast med samma ögon igen som jag gjorde innan jag sett Feast 2 & 3, de filmerna är verkligen botten medan Piranha 3DD är snäppet bättre.

Inga kommentarer: