onsdag 11 maj 2011

Terminator 3: Rise of the Machines - 2003



Eftersom jag såg den här igår och hade egentligen inga direkta planer på att skriva om den så föll lusten på efter att den ständiga källan till underhållning, Ninja Dixon, fått halva Facebook på sig efter ha kommit ut med att T2 suger. Vilket den gör. Inget snack om saken. Visst är den massiva scener i den och där är flera välgjorda actionscener samt rätt uttjatade oneliners vid det här laget men det hjälper inte. Filmen känns som att den är riktad till en publik som jag lämnade för 30 år sedan och det har jag alltid tyckt. T2 är okej på en bra dag men fan inget mästerverk. T3 är inte heller något mästerverk, långt ifrån men den är åtminstone såpass underhållande att jag vill återkomma till den lite då och då och jag gillar filmen.

Inte bara för att den verkligen tar steget framåt och ger oss domedagen som Cameron lurade oss på i T2. Han bara drog den framför näsan på oss och det var allt. Den bjuder på ett bra tempo med en Arnold som har ett par underhållande scener som är riktade med glimten i ögat till de andra delarna. Annars får vi samma story än en gång med en naken Arnold och Loken, kanske inte samma bar men samma tillvägagångssätt för dem båda och diverse olika strapatser. Slutet kunde visat mer av hur maskinerna tar över men det överlever jag för vi får se steget till utrotning tas och det var verkligen på tiden.

Terminator Salvation var precis som den här välkomna inslag i serien som i mitt tycke lider av rätt två sega filmer men tar sig med sina två sista delar. Kanske är det någon som tar illa vid sig nu men det är bara att bita ihop för det här är vad jag tycker så om det inte går hem i stugan så är det tråkigt. Men inte för min del.

Scener som sticker ut här är slutet som tar storyn framåt, kranbilsjakten och förekomsten av Claire Danes och Nick Stahl. Båda bra skådespelare som inte filmskaparna behöver använda sig av deras skönhet av för att sälja filmen för det är där ingen. Det är kompetent dolk helt enkelt som kan agera och få även den dummaste dialog att låta trovärdig. Något som inte Loken riktigt klarar av men hon försöker även om det mest är hennes utseende man minns henne för. Lyckligtvis så fick aldrig aset Ashton Kutcher chansen även om han var påtänkt så bara där har ni en anledning att se filmen. Såvida nu ni inte redan är fans av filmen?

Inga kommentarer: