fredag 27 maj 2011

Fönstret Mot Registolen #2



Då var det äntligen dags för den andra delen i den omåttligt populära serien vars namn står ovan. Och den här gången har turen kommit till John Híllcoat. Ansvarig för endast tre filmer men vilka filmer det är sedan! Även om Hillcoat har ett förflutet som musikvideoregissör, bara för att jag är så snäll så bjuder jag Jocke på den knogmackan, så är detta inte någon Åkerlund med damp i fingrarna eller någon McG även om Terminator Salvation är lysande. För Hillcoat är ansvarig för två grymma filmer varav hans senaste blev en rejäl succé med all rätta. Givetvis är det The Proposition och The Road vi pratar om här. Debuten skedde med Ghosts... of the Civil Dead som trots sin titel inte är en Evil Dead kopia eller valfri lågbudgetsskräckis utan en Men Behind Bars-film. En MIP om man så vill det! Med Nick Cave i sin debutroll. Vace och Hillcoat har sedan fortsatt sammarbeta då Cave gjort både musik som kommit på storyn till The Proposition som musiken till The Road. och det ser inte utan att sluta där då Cave även skrivit manuset till Hillcoats kommande film The Wettest County In The World samt manuset till remaken på The Crow.


Filmografi av Hillcoat:

Ghosts...of the Civil Dead 1988
Eftersom jag inte sett hela Ghosts...of the Civil Dead har jag inte skrivit om den här så den hoppar vi över men det jag minns var en svartvitt historia med dystra interner, våldsamma vakter och en allmänt illabådande stämning som bara väntade på att explodera. Ni kan själva tänka er hur det kommer att sluta.

The Proposition 2005
Eftersom Hillcoat är Astrauliensare så är det kanske inte helt oväntat att den här annorlunda westernfilmen skulle utspela sig just där. Med ett ambient soundtrack av Cave så vet man inte vad det är man ger sig in på när man bänkar sig för att se The Proposition. Upplägget går ut på att en jagad brottsling får ett förslag att finna sin ena bror och föra honom inför rätta för att rädda livet på sin yngre andra bror. Något som inte direkt förenklas av prisjägare som aboriginer på krigsstigen och vita som gör allt för att elda upp dem. Oavsett vilket så är det här en modern western med ett annorlunda landskap vi är vana vid för jag tvivlar på att allt för många såg Quigley Down Under med Tom Selleck. Oavsett vilket så är det här en mästerlig film med Emily Watson, Guy Pearce men han är med i alla Hillcoat´s filmer och en underbar Ray Winstone. Ett måste i samlingen och nutida klassiker.

The Road 2009
Baserad på Cormac McCarthy´s bok med samma namn visar Hillcoat vilken spännande och intressant  regissör han, trots sitt förflutna. McCarthy´s bok är bra men filmen är bättre i mitt tycke. Det baseras då på att stämningen som Hillcoat får till i filmen inte når mig lika bra i boken. Dock är boken bra men filmen är fanimej lysande! Eftersom den sågs igår och The Proposition dagen innan så kan man säga att Hillcoat är på bra väg att bli en av mina absoluta favoriter i registolen för annars är det inte många regissörers filmer jag kan plöja efter varandra då de inte alltid är pass lika bra, välgjorda eller håller samma klass. Till dem hör Peckinpah, Kevin Smith, Jaume Belagueró, Zach Snyder. Men tillbaka till The Road. Filmen är precis lika bra som den är gripande och att gå och lägga sig efter den är kanske inte det bästa man kan ta för sig. Tro mig, jag gjorde det misstaget igår. The Road träffar tittaren som en rejäl spark på pungen och fullkomligt tar andan ur en så man vet inte vilket håll man ska sätta sig på efteråt. Magen snurrar, skallen med och hjärtat pumpar som aldrig förr för det här är så nära perfektion det går att komma. Ett sant mästerverk som platsar väl bland John Ford´s The Searchers och Sam Peckinpah´s The Wild Bunch.


Kanske inte så mycket film att välja mellan för er som vill fördjupa er i John Hillcoat´s karriär men vilka filmer det är! Tack för eran tid.

Inga kommentarer: