fredag 15 oktober 2010

Count Dracula - 1977





Historien om Dracula kan de flesta av oss utantill som rinnande vatten men har någon av er sett denna BBC-produktion från 1977 egentligen? Jag vet att jag inte hade det så när den sprangs på på Ginza för 29:- så tvekades inte en sekund. Valet som Dracula föll denna gången på den rätt så otippade Louis Jourdan från Octopussy och Swamp Thing 1 & 2. Själv trodde jag inte han skulle vara något vidare i rollen men efter ha sett Jack Palance som det så tänkte jag att det kan inte vara värre än det och jag fick rätt. Jourdan är kanske ingen Frank Langella men han skänker en sådan mystik och erotism till rollen som jag inte sett tidigare. Dracula är i hans kläder så mycket mer än bara en simpel vampyr, dock ej metrosexuell som pajasarna i Twilight och det tramset. Han är en man med klass, vilket vi sett tidigare så det är inget nytt för Dracula är trots allt adlig, världsvana och elegans som gör att det känns som att man ser figuren för första gången.


En annan sak som skiljer denna från de andra filmerna är det att denna versionen är den version som följer Stoker`s novell trognast även om ett par smådetaljer är ändrade. Nu är detta ingen högbudgetsfilm utan en tv-film av BBC men den bjuder på 2.5 timmars fin underhållning som i vissa sekvenser skickar rysningar ner för nacken på en. Attackerna från den gode greven är mer erotiska när det kommer till damerna och när han väl kommer till England och sätter gaddarna i Lucy så ser man honom ta henne på muttan samtidigt som han biter henne förföriskt mot en gravsten. Ni märker vad jag menar när ni ser det.

En annan sak är den att Renfield får mer utrymme för sig och sina matvanor samma som vi får en färgstark Van Helsing, fint spelad av Frank Finlay. Jag fann mig ha en grevlig stund framför burken och håller denna nästa lika högt som Dracula från 1979 och Horror of Dracula från 1958 och det är ett väldigt gott betyg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte fatta hur man kan recensera Count Dracula utan att nämna Judi Bowker. Tjänstefel! :)

Weekend Video sa...

Behövdes inte nu när du gjorde det ;)

Mikael sa...

En skön vampyrrulle med den elegante Jourdan, helt klart.

Weekend Video sa...

Das Ulv:
Kul att se dina tassar igen ;)

Mikael sa...

Hehe, tackar. Har varit lite väl frånvarande ett tag, men ska försöka bättra mig.