söndag 3 oktober 2010

Jonah Hex - 2010




Som liten parvel läste man allt man kom över i serieväg och just westernserier bestod av Buffalo Bill, Western och Tomahawk. Tomahawk var bäst för den hade en serie som var brutalare än alla de andra och det var just Jonah Hex. En serie som sedan ägdes så gott som komplett i vuxenålder med åkte ut när första sambon åkte in. Med facit i hand så borde det bytet aldrig ägt rum. Tjusningen med just Jonah Hex var dess brutalitet och hans specifika utseende som ökade på karaktärens grymhet och mitt tycke om serien. Nu är filmen här och min reaktion har varit allt utom nådig för så fort det kom ut att det var Josh Brolin som skulle spela honom och att Hollywoods nya anrektiker/silikonfyllda favorit Megan Fox skulle vara med så rasade allt.

Därför att Hex är rödhårig, inte svart/mörkbrun som Brolin är men det accepterade jag så fort jag såg Brolin i filmen. Han är bra i rollen och precis lika hård som karaktären ska vara. Skatan Fox däremot gör rollen som den självständiga horan och den rollen hade kunnat göras av precis vem som helst. Den fyller ingen som helst funktion än locka småkåta Bajsformers fans till bion samt locka fler producenter till projektet antar jag. En annan sak som stör med filmen är det att de har ändrat om sättet som Hex får sitt karaktäristiska ansikte. Det är inte av indianer som i serien utan det görs av John Malkovich som gör ännu en av sina terrorister som ska störta regeringen/presidenten roller. Att han sedan ser ut som en hund i filmen gör det hela bara mer komiskt.

En annan sak jag hade lite problem med är en scen som kommer tidigt i början av filmen vilken det är lär ni märka men för att göra en jämförelse så kan vi dra in Django av Sergio Corbucci i det hela. I den filmen asar Franco Nero runt på en Gatling i en likkista som han sedan använder med stor framgång i den filmen. allt väl så långt. I denna så har plötsligt Hex två stycken! Monterade på en häst! Behöver jag nämna hur dumt det inte bara ser ut utan låter med? Samma som musiken i filmen. Det är visst bandet Mastodon som stått för den och det kanske inte heller behövs påpekas hur illa passande den är i en westernfilm. Visst, en western baserad på en serietidning men det får väl ändå vara gränser för vilka friheter man kan ta sig. Först skatan Fox, sedan ändringen av väl valda karaktäristiska drag, införandet av världens första tungt beväpnade häst och sedan lite amerikansk "metal" av ett skitnödigt överpretentiöst band.

Men av någon obskyr masochistisk ådra i mig så fann jag filmen oväntat underhållande med ett grymt foto, snygga effekter och ett rasande tempo. Att sedan beslutet tagits att krydda upp det hela med lite ockulta grejer som att Hex pratar med de döda är väl lite att ta ut svängarna men ser man till hela filmen så gör det varken från eller till. Kan de ta med allt det andra jag nämnt så gör detta varken från eller till. Så när stunden är inne och priset för denna är tvåsiffrigt så blir möjligtvis ett inköp men inte innan dess. Lite respekt för serien måste man ha trots allt.

4 kommentarer:

Mr_v sa...

Jag var också ett stor fan av jonah hex i serietidningsform, han såg ju för jävla rå å cool ut. Filmen, som jag hade hoppats benhårt på, ser ju dock alldeles för "wild wild west" ut för att den ska föranleda ett köp. hugger den här när den kommer på kabel-tv.

Weekend Video sa...

Funkar det med!

Ty sa...

This could have been a really good movie, they botched it horribly.

It needed to be like Crank or Punisher: War Zone. It is more like Lightning Jack with Paul Hogan.

Weekend Video sa...

Haha. Probably the best thing i have heard about this movie :)