lördag 16 oktober 2010

Robin Hood - 2010



Ridley Scott bjuder oss här på upplägget till legenden om Robin Hood och spela inte förvånade men jag tror det kommer en fortsättning inom kort på denna. Själva filmen ska väl vara en prequel och förklara för oss hur allt har startat men jag kan inte komma från det att denna känns inte lika kul som de andra otaliga filmerna om just Robin Hood och hans muntra män i gröna tights. Min egen favorit är den med Kevin Costner och versionen med Errol Flynn, där bjuds vi verkligen på män i tights!

Ridley Scott har visst fått smak för det här med storslagna filmer då han kastat ur sig både Gladiator som Kingdom Of Heaven och nu denna. Han gör dem bra men Kingdom Of Heaven är klart den bästa av dem. Den här behöll mitt intresse igenom och jag fann filmen underhållande men samtidigt så satt jag och tänkte på hur sugen jag var på att se om 300 och Kingdom Of Heaven. Kanske säger mer om min smak än om denna men det är sådan jag är. Det kan beror på att jag finner Kevin Costner mer intressant än Russell Crowe också. Vilket som så var det en del saker här som jag störde mig på men vilka filmer är där inte som man inte stör sig på något i egentligen? Hade detta varit en Cannon så hade den inte ens åkt i.

Vad som gör att denna skiljer sig från de andra filmerna om samma ämne/karaktär är det att denna känns mer "matig", med det menar jag att den känns mer faktabaserad och historiskt korrekt än de andra filmerna och att det lagts ner mer jobb på att fastställa Robin Hood som en verklig person. För mig spelar det ingen roll egentligen då själva karaktären är en kul lirare oavsett vem som gör honom även om vissa av dem är bättre på det andra. Robin George i sin gamla rockvideo där han spelar just Robin Hood fast med gitarr är precis inte det bättre av valen.  Hur som haver. En garanterat trevlig stund framför burken men nog inget man ser om lika snabbt som Kingdom Of Heaven eller Black Hawk Down om man nu vill se om en Ridley Scott film. Vill man däremot se en kul Robin Hood film så rekommenderas Robin Hood: Prince Of Thieves skarpt.

6 kommentarer:

Peter sa...

Har inte sett den här ännu men det blir nog av. Dock blev jag mer sugen på att se Men in tights. Det var länge sen. =)

Mr_v sa...

Åh, en referens till den klassiska Robin George-videon!!! En riktig kultklassiker det! Härligt att fler minns den godsaken!
Den här filmen känner jag märkligt nog noll sug efter att se. Kanske beror på en viss Robin Hood-mättad efter att ha trackliat mig igenom en Dick Harrysson-bok om ämnet i somras. I vilket fall som helst känns det som om karkatären är gjord nån gång för mycket för att man ska bli pepp. Men någon gång kommer den här också ses, förstås.

Weekend Video sa...

Peter_
Är själv inte förtjust i Mel Brook´s "epos" fast titeln är i alla fall kul :)

Mr_v:
Om inget annat så kan du göra det bara för att jag har gjort det ;)

Unknown sa...

Visst finns det många filmer om Robin Hood men den här var inte så dålig som vissa tycker. Bra att få se lite om Robin Hood innan han blir laglös och det luktar uppföljning. Kul att det skrivs och tycks om film här. =)

Ha det bra på er,

Mats!

Weekend Video sa...

Tack för det, Mats och titta gärna in fler gånger!

Ty sa...

Decent movie, the best part was Mark Strong as the villain. He always puts in a good performance.