lördag 2 oktober 2010

Predators - 2010




Lördag. Ledig helg. Laddat upp med skräp i kyl, skåp som på film. Morte Macabre pumpar ut Symphonic Holucasut. Fredagen tillbringades i gott sällskap med fint spel (Red Dead Redemption) och två filmer i varierande kvalité, Mega Shark vs. Giant Octopus och Outlaw Force med klippan Frank Stallone. Där pratar vi om underskattad skådis! Men nu är det dags för dagens första film och det ser ni vilken det är här ovanför. Förhoppningarna var väl inte det högsta med tanke på vilka filmer som delar dess namn både originalfilmer som spin offs. Med det syftar jag på att den här har en del att leva upp till. Att Sedan Rodriguez var med på ett hörn, och då pratar vi inte om Michelle, och han fått med sin polare Danny Trejo som för övrigt börjar konkurrera med Lance och Ron om att vara med i precis allt nu för tiden, lättar inte precis på oron men det var inte så värst farligt trots allt.

Likheterna med den första filmen är många då ett antal scener återanvänds i denna bara det att de görs längre som scenen när Sonny Landham i den första möter sitt öde, samma får vi här bara det att vi får se hela och att utgången är lite ändrad. För att nämna en scen och fler är där men de får ni allt ta reda på själva. Sedan har de valt att transportera människorna till en avlägsen planet där de ska jagas i egen takt medan i de andra filmerna Predatorerna kommer till dem. Tycka vad man vill om det men det jag hänger upp mig lite på är det att vi inte får någon direkt förklaring till hur det går till även om det talas om en ljusstråle och vi förstår varför just de valts ut med tanke på deras bakgrunder.

Sedan har utseendet på vissa Predatorer ändrats för att krydda till det ytterligare vilket säkert funkar när man vänjer sig vid det men själv var jag fullt nöjd med hur de ser ut i vanliga fall. Någon direkt förklaring till varför de olika varelserna inte gillar varandra förklaras med någon blodsfejd eller så är det indirekt inavel som leder till interna stridigheter som sådana som att: Satte du på min brorsa? Nähä, då var det jag själv då! Jag vet inte men det är ett tänkbart scenario men saken är den att jag vill veta mer om varför, när och hur. Människorna är totalt ointressanta i den bemärkelsen då jag vill veta allt och lite till om de riktiga hjältarna, Predatorerna.

Att gå in på effekterna här är det samma som fråga en bulimiker om mat är gott. Man gör det bara inte för det är det/dem. Jag fann inget att klaga på den fronten om men det kommer säkert när man kan se filmen på en ordentlig utgåva för även om den jag såg var helt okej så slår det inte ett riktigt släpp och gärna på Blu-ray. Så hur var filmen frågar ni säkert er. Kom till saken din dryge jävel! Jo, den var faktiskt helt okej. Snäppet över vad jag väntat mig men det kommer att ta sina gånger innan man uppskattar den fullt ut för vad den är eller så kommer det till mig i natt i en feberhet dröm att detta är det bästa som kommit från Rodriguez svettiga händer sedan The Faculty för Machete är definitivt inte det och Seagal är bäst i den och hör sen, Fred! ;)

1 kommentar:

khenrikm sa...

OMG! Inte sedan "Van Helsing" har min dvd-spelare visat 2X i displayen så mycket som i den här. Neeeeej! I med originalet igen.