måndag 5 december 2011

Triangle - 2009



Triangle faller i den kategori film där man man ska sitta häpen av förvåning och sakta klia sig i skägget samtidigt som man inser att man inte fattat ett dyft av vad man precis sett. Jag tillhör den kategori som inte sitter häpen eller kliar mig i skägget för jag blir förbannad när jag inser vad det är jag tittar på och kliar mig i röven istället. Den enda film som slagit mig med total häpnad är David Fincher´s excellenta The Game. Där har vi ett ett sant mästerverk som är grymt underskattat och nästintill bortglömt idag. Triangle visar sig vara snäppet bättre än jag först trodde eftersom den bjuder på ett oväntat smart slut som gör att man finner frid i sig själv för att man lade tid på den. Och ja, jag kliade mig i röven x antal gånger under filmens lopp med.

Här får vi följa en smått förvirrad Jess (Melissa George, 30 Days of Night) som följer med några vänner på en båttur. När plötsligt en storm slår till och båten kapsejsar, en av dem drunknar och de sitter på en uppochnedvänd båt när ur tomma intet en oceanångare dundrar förbi och de söker skydd och hjälp på den. Tyvärr är det en vild galning med på båten som plockar den en efter en tills bara Jess är kvar bara för att allt ska börja om igen. Och om och om och om och..... Ni fattar. Det är en satans upprepande men det är finurligt gjort av mannen bakom fina filmer som Creep och Black Death, Severance också för den delen. Givetvis är det Christopher Smith vi talar om. Den galne engelsmannen som vet att göra fina filmer som vet att stå på egna ben.

Efter som jag inte är direkt förtjust i den här genren där filmer Som Shutter Island men även den utmärkta Angel Heart ingår så måste jag erkänna att Triangle var bättre än jag vill ge den erkännande för. Fast det beror på sluttvisten som räddade upplevelsen för min del. För jag kan inte direkt se tjusningen i filmer som ska vara för smarta för sitt eget bästa och klämma till med en så invecklad story att de inte ens har koll på den själv. Typ Shutter Island. Ni som inte sett den än bör veta att Leo jagar sig själv. Där sparade ni dryga två timmar. Hör av er så får ni mina kontouppgifter om ni vill ge mig en belöning för räddat eran kväll.

Vill ni däremot se något snarlikt fast avsevärt bättre se Triangle. Där får ni lite mer lön för mödan och ett slut som kommer göra er varma inombords när ni väl tagit det till er och förstått det. Filmen är för övrigt jäkligt snyggt gjord med flertalet snygga scener som tagit sin tid att genomföra vilket visar vilket gediget hantverk det verkligen är.

Inga kommentarer: