onsdag 18 november 2009

Severance - 2006



Ännu en fin film med allas våran favorit Danny Dyer. Mannen som vissa finner irriterande och andra underhållande. Själv befinner jag mig i gruppen som finner honom grymt underhållande. Nåväl, on with the show. Företagsgrupp ute på team bonding i Ungerska skogarna finner sig jagade och dödade av en grupp förrymda psykopater med vapen och en förmodad kannibalistisk läggning. No more, no less. Ironin i det hela är att det är ett vapenföretag som finner sig avsnoppade med sina egna varor. Hur kul är inte det?

De ungerska skogarna frossar i vilt vildliv och ungerska män med vapen. Är de östungerska så är det ännu bättre med det kommer aldrig fram. Vad som kommer fram i stället är de olika sättet som används för att avpolletera våra kära företagare. Samt den väldigt fyndiga humorn som lättar upp stämningen på ett skönt avväpnande sätt. Det och de individuella karaktärernas små egenheter. Våld får vi med jämna mellanrum, bra effekter med och till och med lite naket kastas in.

Regissören Christopher Smith som även gjort Creep bjuder här på en snygg film med bra tempo som räcker nästan hela vägen. För varje gång jag ser den så försvinner alltid mitt intresse vid samma ställe och det är vid de sista fem minuterna. Varför vet jag ej för det är inget fel på dem men det händer hur som haver. Men det hindrar inte mig för att se om den då och då för trots allt så är det en bra film om än den inte slår Wilderness men den ligger strax under den filmen och likheterna mellan filmerna är där. Så varför inte göra er en helkväll och avverka båda? Ni kan garanterat ha det värre än så, tro mig.

6 kommentarer:

Mr_v sa...

Inga fel på denna filmen och inga fel på Danny Dyer. Är helt såld på dokumentärserien där han åker runt i världen å hänger med olika heltokiga fotbollsfirmor, den ena värre än den andra. Såg ett avsnitt för bara nån dag sen då han var i Serbien och Kroatien. Hugaligen, det var inga snälla huliganer i de klackarna.

Weekend Video sa...

Det var en nyhet för mig den serien så tack för tipset! Ska bli kul att spana :D

khenrikm sa...

Det är den här filmen som Dyer INTE är irriterande i. Hjälten är såklart busschauffören med tuffa handskar och en bestämd attityd. Men de flesta karaktärerna är kul och vi rekommenderar varmt denna! Visste inte att det var samma regissör som till Creep. Åh Lizzardking, du kan så mycket...;D

Mr_v sa...

Går söndagsnätter på Discovery (i alla fall i söndags) och heter Football Hooligans International. Den drivne kan säkert hitta godsakerna på nätet =)

mamoulian sa...

Grejar inte den här typen av filmer nuförtiden, tyvärr...

Weekend Video sa...

khenrikm:
Visst gör jag... ;D

Mr_v:
Hittad och snart i burk nära mig. Både den nationella som den internationella delen av programmet :D